Community service learning
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
een benadering die een combinatie maakt tussen het academisch leren en persoonlijke en sociale ontwikkeling.
een benadering die een combinatie maakt tussen het academisch leren en persoonlijke en sociale ontwikkeling.
Dit hoeft helemaal niet extreem te zijn. Scholen zijn veilige plaatsen en geweld komt slechts zelden voor.
Preventie is het beste antwoord.
een coöperatieve structuur waarin ieder lid van een groep verantwoordelijk is voor het uitleggen/lesgeven van andere groepsgenoten over een stukje van het materiaal.
Leraren onderschatten het aantal bullying gevallen op school.
Een onderhandelstrategie voor leerlingen van 5 stappen:
een leerstrategie om en om materiaal samenvatten en de samenvatting bekritiseren.
een aanpak waarbij groepen van 2 of 3 leerlingen het vragen naar en het beantwoorden van elkaars vragen na een les of presentatie.
een afspraak/organisatie waarin leerlingen in een groep werken en maken met het leren winst op basis van het succes van de groep.
Het verschil hierin van de aanpak van Piaget/Vygotski in tabel 11.1, blz 488.
Er zijn ook nadelen in het leren binnen een groep of met groepen:
Het aanmoedigen van interactie kan door een aantal technieken:
Een echte coöperatieve groep heeft een aantal kenmerken:
een manier om om te gaan met mensen die verschillen respecteren, autoriteit delen en bouwen aan gezamenlijke kennis van zichzelf en anderen. Dus het samen werken met mensen met een gezamenlijk doel.
samen werken en parallel werken met anderen om een gezamenlijk doel te bereiken.
De invloed van peergroen is groot. Dit kan goede of slechte invloed zijn. Vooral jongens gaan in tegen leraren, laten de attentie op zich richten en doet lijken alsof het werk hem niet interesseert.
De stijl van de ouders is van invloed op de prestaties van de leerlingen. Sterke psychologische controle mn van de moeder is van invloed op probleemgedrag bij kinderen. Het negeren van kinderen door ouders is ook erg slecht voor de leerlingen.
Als leerlingen engaged (betrokken ed) zijn bij de school en het leren presteren ze beter en vallen ze minder snel uit.
Er zorgen veel factoren voor betrokkenheid bij het leren waaronder: attentie, prestatie, enthousiasme en doorzettingsvermogen. Het kan ook komen door andere factoren zoals vriendschap met peers en leraren, deelname aan sportverenigingen en deelname aan extra activiteiten op school.
de manier waarop leerlingen gerelateerd zijn tot anderen die ook naar een bepaald doel streven.
methode die leerlingen realistische problemen geeft die niet noodzakelijk een goed antwoord heeft.
een taak die een binding heeft met een probleem uit het dagelijks leven die de leerlingen tegen komen buiten het klaslokaal.
de bijdrage die een taak heeft bij de doelen van iemand.