Menu

Voor- en nadelen verbonden aan het werken met een zichtrekening

Voordelen:

‐ Praktisch en snel
‐ Veilig
‐ Toegang tot een groot gamma diensten
‐ Vaak verbonden aan een verzekering tegen dodelijke ongevallen
‐ Krediet: mogelijkheid tot beperkte kredietopname in bepaalde gevallen
‐ Vergoeding o.v.v. creditrente
‐ Liquiditeit: steeds speciën ter beschikking
‐ Duidelijk overzicht van de wijzigingen in de rekenstand d.m.v. de bankafschriften
‐ Mogelijkheid tot het geven van volmachten

Nadelen:

‐ Door de soepele werking is de kredietopname verleidelijk
‐ Hoge debetrente bij kredietopname

‐ Verzekering is niet gratis
‐ Creditrente is laag en indien ze hoger ligt moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden (bovendien wordt R.V. ingehouden)
‐ Aanrekenen van diverse kosten

Lees meer...

Werking zichtrekening

Telkens als de stand op de zichtrekening wijzigt, wordt de rekening gedebiteerd of gecrediteerd. LET OP! Altijd denken vanuit het standpunt van de bank.

  • Debet: het „tegoed‟ van de bank op haar klant -> de klant staat in het rood, of heeft een lening aan gegaan (is geld verschuldigd aan de bank).
  • Credit: schuld van de bank tegenover haar klant -> geld op zicht- en/of spaarrekening geplaatst

Het tegoed van de klant kan verminderen -> rekening wordt gedebiteerd (verminderd). Crediteren betekent dat de zichtrekening van de houder wordt vermeerderd.

Een zichtrekening wordt geopend door:

‐ Een betreffend aanvraagformulier in te vullen, een model van handtekening af
te geven en de identiteitskaart voor te leggen
‐ Een bedrag te storten
‐ De rekening kan worden geopend op naam van één of meerdere personen die
samen of afzonderlijk over de rekening kunnen beschikken.
‐ Via internet

De rekening kan in verschillende gevallen gecrediteerd worden door:

‐ Stortingen in contanten aan de loketten
‐ Afgifte van cheques, wisselbrieven, coupons
‐ Overschrijvingen van andere rekeningen
‐ Opbrengsten van de verkoop van effecten of van vreemde munten
‐ Creditrente

De rekening kan gedebiteerd worden voor:

‐ Afhaling in contanten aan de loketten of aan de automaten
‐ Betalingen per cheque
‐ Overschrijvingen naar andere rekeningen
‐ Domicilieringen van facturen, wisselbrieven
‐ Doorlopende opdrachten
‐ Automatisch sparen
‐ Aankoop van effecten of van vreemde munten
‐ Debet intresten

Lees meer...

De zichtrekening

= een rekening waarvan het tegoed op elk ogenblik beschikbaar is en het is veilig.

Een zichtrekening wordt geïdentificeerd door een rekeningnummer.

Het Belgische rekeningnummer was samengesteld uit 3 delen:

  • 3 cijfers: kerngetal van de bank en interne gegevens voor de bank.
  • 7 cijfers: het eigenlijke rekeningnummer
  • 2 cijfers: het controlenummer waarmee de computer onmiddellijk kan vaststellen of het opgegeven rekeningnummer volledig juist is. Het is de rest van de deling van de eerste 10 cijfers door 97.

Het IBAN-nummer (International Bank Account Number) dat in de plaats komt, mag maximaal 34 alfanumerieke tekens hebben en heeft een vaste lengte per land. Voor België: 16 karakters.

‐ De landcode (BE), gevolgd door een controle getal van 2 cijfers
‐ Het vroegere Belgische rekeningnummer, in groepjes van 4

Voor financiële transacties met het buitenland komt daar nog de BIC-code bij = de bank identification code, die de bank identificeert (elke bank heeft zijn eigen BICcode/ SWIFT-adres).

De BIC-code heeft een lengte van 8 of 11 alfanumerieke tekens met de volgende structuur:

‐ 4 tekens voor de bankcode, vrij te kiezen door de bankinstelling
‐ 2 tekens voor de landcode
‐ 2 tekens voor de plaatscode
‐ Optioneel: 3 tekens voor het filiaal- of afdelingsnummer

IBAN werd ingevoerd vanaf 2000 en sinds 2003 zijn de bedrijven verplicht het IBANnummer en de BIC-code op facturen te vermelden bij buitenlandse transacties.

Lees meer...

Zakenbanken en holdings

Deze instellingen participeren via risicodragend kapitaal in ondernemingen -> zijn actief in de onderneming en krijgen daardoor inspraak.

Zakenbanken participeren op korte termijn in een onderneming en proberen winst te halen uit de verkoop van hun deelneming.

Holdings participeren om inspraak te hebben in het beleid van deze ondernemingen.

Lees meer...

De onrechtstreekse betaling en het bewijs van betaling

Nadelen van rechtstreeks betalen:

Schuldeiser en schuldenaar moeten elkaar ontmoeten om de betaling te kunnen afhandelen: dit brengt vaak een aantal praktische problemen en tijdverlies met zich mee.

Schuldenaar moet het bedrag in speciën bij zich hebben -> niet veilig.

Om financiële transacties, via een financiële instelling te kunnen uitvoeren moeten één of beide partijen een “zichtrekening” hebben bij die instelling.

Belangrijkste evoluties in het bankwezen (naast fusies):
- De vermindering van het aantal kantoren en agentschappen
- Het ontstaan van de “self-banks”
- Het promoten van self-banking via de telefoon of internet

Lees meer...

Het kwijtschrift of de kwitantie

Is een afzonderlijk document dat door de schuldeiser wordt ingevuld, als bewijs van betaling van een schuld. Document wordt bewaard door schuldenaar. Schuldeiser houdt boekje bij met kwitanties. Linkerdeel = stam en blijft in boekje vast => schuldeiser weet voor wie, waarom en wanneer hij kwijtschriften heeft uitgeschreven. Rechterdeel is voor de schuldenaar.

- Volgnummer van het document in het boekje
- Bedrag voluit in letters
- Bedrag in cijfers en de munteenheid
- Reden van betaling
- Identiteit van de schuldenaar en de schuldeiser
- Datum en handtekening van de schuldeiser

Lees meer...

De kwijting

Gebeurt door de schuldeiser op een bestaand document, dat wordt bewaard door de schuldenaar, als bewijs van betaling:

  • „voldaan‟ of „betaald‟
  • Handtekening van schuldeiser
  • Schuldeiser vermeld zijn naam en hoedanigheid, ook voor wie hij tekent of in wie zijn naam en de datum van ondertekening

Bij cheque: kwijting bij onrechtstreekse betaling, maar is alleen het bewijs van afgifte van de cheque. Het rekeningafschrift is het bewijs van betaling.

  • „Voldaan met cheque nr…‟
  • Datum
  • Handtekening van de schuldeiser
Lees meer...

Het kasstrookje

Wordt afgegeven bij de betaling aan de kassa. Bevat volgende gegevens:

‐ Datum
‐ Geleverde goederen
‐ Prijs en hoeveelheid
‐ Btw-code
‐ Totaal betaald bedrag

Het is geen rechtsgeldig bewijs van betaling in rechtszaken en voor de btwadministratie, want het is niet gepersonaliseerd -> gekweten factuur vragen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen