betalingsbereidheid
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
Het maximale bedrag dat een consument voor een product wil betalen.
Het maximale bedrag dat een consument voor een product wil betalen.
Er zijn geen belemmeringen om tot een markt toe te treden of eruit te stappen, bijvoorbeeld geen vestigingseisen
(= volledige mededinging) Een markt met homogene producten, waarop sprake is van vrije toetreding en transparantie. De aanbieder heeft geen invloed op de prijs. De aanbieder is een hoeveelheidsaanpasser.
Kosten die veranderen als de productieomvang verandert.
(= doorzichtige markt) De vragers naar en aanbieders van een product zijn op de hoogte van het totale aanbod (prijs en andere voorwaarden).
De variabele kosten zijn per stuk hetzelfde: de variabele kosten stijgen recht evenredig met de productieomvang. De marginale kosten zijn gelijk aan de gemiddelde variabele kosten.
De variabele kosten nemen meer dan evenredig toe met de productieomvang. De marginale kosten zijn hoger dan de gemiddelde variabele kosten.
De verandering van de vraag als gevolg van een verandering van de prijs.
(= prijsmechanisme) De prijs en de verhandelde hoeveelheid van een product komt tot stand door het vrije spel van vraag en aanbod. Er wordt precies evenveel aangeboden als gevraagd.
De extra opbrengst als de productie (en afzet) met één product wordt uitgebreid.
De extra kosten als de productie met één product wordt uitgebreid.
Goederen en diensten waarvan alle exemplaren in de ogen van de consument identiek zijn. Het maakt niet uit van welke aanbieder het product afkomstig is.
Goederen en diensten waarvan de exemplaren in de ogen van de consument verschillen. Het maakt uit van welke aanbieder het product afkomstig is.
De variabele kosten per product. Berekening: de totale variabele kosten gedeeld door de geproduceerde hoeveelheid.