De Stijl | Schilderkunst
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Reageer als eerste!
Mondriaan streef naar absolute evenwicht en universele harmonie zichtbaar maken in zijn schilderijen. Strijd tussen stoffelijke en geestelijke speelt zich af.
Mondriaan streef naar absolute evenwicht en universele harmonie zichtbaar maken in zijn schilderijen. Strijd tussen stoffelijke en geestelijke speelt zich af.
-Lijnelementen en primaire kleuren.
-Beweging en herhaling
-Kubistische fragmentering
-Snelheid
-Moderniteit
-Geabstraheerd
-Beweging en dynamiek staat centraal.
-Zakelijk vormgeven
-Geometrische vormen
-Geabstraheerde beelden
-Verschillende aanzichten worden tegelijkertijd weergeven
-Collage
-Assemblage
-Mensfiguren, stillevens en portretten zijn populaire thema's in de kubistische beeldhouwkunst.
-Autonoom → geen specifieke functie
-Het kubisme is in twee perioden te verdelen.
1. Analytisch kubisme, 1907 – 1912, uiteenrafelen en analyseren van vormen staat centraal
2. Synthetisch kubisme, 1912 – 1914, samenvoeging van verschillende materiaal- en vormfragmenten tot een nieuwe eenheid staat centraal
-Uitdrukken van gevoel
-Sociale betrokkenheid
-Abstrahering
-Organische vormgeving