Menu

De rol van procesontwerper (= organisatie- of beleidsniveau)

  • Op organisatie- of beleidsniveau kan de communicatiespecialist als procesontwerper optreden.

  • De procesontwerper kijkt met een communicatiebril naar de fasering van een veranderings- of beleidsproces.

  • Vanuit de interactie-visie is het dan natuurlijk zaak dat zij daarbinnen voldoende communicatiemomenten creëert, zoals werkconferenties, workshops, bijeenkomsten, etc.
Lees meer...

Samenwerkingsgereedschappen

hiervan zijn eigenlijk alle medewerkers eigenaar en is de communicatieafdeling interactief. Verder is de informatiedoelstelling niet langer een traditioneel communicatiedoel, want het platform ondersteunt medewerkers in hun werk.

  • Gereedschappen worden gebruikt omdat een medewerker ze zelf graag wil of moet gebruiken omdat ze een rol vervullen in het (digitale) samenwerkingproces.
  • Gereedschappen horen bij het interactieve communicatieproces dat samenwerken heet.

Soorten samenwerkingsgereedschappen:

  • Intranet

Naast de functie van ‘uithangbord’ voor zendergerichte boodschappen (actie-visie), is het intranet een samenwerkingsgereedschap.

  • Blog
  • Facebook en andere sociale netwerken
  • Discussiefora
  • Wiki

Een wiki is een website waarin gebruikers (content managers) samen werken aan stukken content.

  • Social bookmarking
  • Callaboration, google docs, surfgroepen, sharepoint, etc.
  • Instant messaging, sms en Yammer
  • E-learning

Duidelijk is dat samewerkingsgereedschappen anders zijn dan een journalistieke contentproductie.
Co-creatie: samenwerken aan content of producten.
Prosumer: de in (content) productie participerende consument.
Crowd sourcing: het aanboren van de collectieve ideeënbus die wij als webgebruikers vormen.
De interne variant voor organisaties van Twitter = Yammer.

Lees meer...

Communicatiemiddelen

dit zijn middelen in de communicatie- of mediamix. Hiervan is de afdeling Communicatie redactioneel de eigenaar, de richting is centraal vastgesteld (van zender naar ontvanger) en de communicatiedoelstelling is zendend informerend en persuasief. Communicatiemiddelen horen vooral bij de actie-visie. VB. personeelsblad, nieuwsbrief, thema-dvd, instructies en regelingen, knipselkrant, etc.

Lees meer...

Communicatiemiddelen versus samenwerkingsgereedschappen

De digitalisering heeft een grote impact op de rol van communicatieprofessional. Waar de communicatieprofessional zich voorheen hoofdzakelijk met papieren communicatiemiddelen bezighield (folders, brochures, nieuwsbrieven, etc.), is haar werkterrein de laatste jaren snel verbreed met digitale middelen en samenwerkingsgereedschappen die interactie mogelijk maken.

Web 2.0 media: verwijst naar de ontwikkeling van internet tot een interactief medium en waarbij gebruikers informatie uploaden en internet niet meer uitsluitend gebruiken zoals een televisie.

  • Web 2.0 media zijn geen media in de traditionele communicatiebetekenis.
  • Web 2.0 media veronderstellen een co-creatieproces van alle gebruikers.
  • Het draait er om daadwerkelijke online interactie, samen uitwisselen en ‘bouwen’ aan betekenis.
Lees meer...

Interactie in digitale communicatie

Drie niveaus in interactie (De Ruijter):

  • Gebruikersinteractie


Dit is het niveau van multimediale schijn van interactie op bijv. een website. Websites worden interactief beschouwd als ze gebruik maken van foto’s, filmpjes, animaties, etc. Er is echter niet echt sprake van interactie en bieden slechts een multimediale schijn van interactie.

  • Database interactie


Dynamische webpagina’s sturen voortdurend zoekopdrachten naar databases om datgene op te halen waar een gebruiker om vraagt.

  • Sociale interactie


Het online kunnen communiceren tussen mensen, met gebruikmaking van digitale gereedschappen, zoals een social network (Facebook, Hyves, etc.)

Lees meer...

Informele communicatie kent vier vormen

Informeel afstemmen en samenwerken.

  • Lobby
  • Het doelbewust informeel benaderen van een ander in de organisatie om dienst mening over een issue te beïnvloeden, of die persoon ervan te overtuigen van een bepaald standpunt.
  • Sociale informatie-uitwisseling
  • In tegenstelling tot informeel afstemmen, gaat het hier over niet-werkgerelateerde thema’s als roddels, privézaken en hobby’s.
  • Geruchten (‘wandelgangen’ genoemd)
  • Dit zijn informele gesprekken over beleidsaangelegenheden die nog niet formeel bekend gemaakt zijn.
  • Wandelgangen hoeven niet letterlijk gesprekken op de gang te zijn, maar ook tweets en onderlinge mails vallen hieronder.


Manieren waarop informele communicatie door managers actief kan worden gebruikt:

  • Managers kunnen informele communicatie gebruiken om te horen wat er leeft onder de medewerkers.
  • Informele communicatie is een aangrijpingspunt voor een manager om beelden die feitelijk onjuist zijn, te ontzenuwen.
  • Informele communicatie kan actief worden benut door via opinieleiders bepaalde informatie te verspreiden.

Lees meer...

Informele communicatie

In de informele communicatie hebben medewerkers de noodzakelijke gelegenheid om samen betekenis te geven aan de zaken die hen overkomen. Ze creëren zo hun eigen werkelijkheid. De informele communicatie is daarmee een essentieel onderdeel van de interactie-visie.

Informele relaties maken het mogelijk snel te handelen, dwars door en tussen alle functies, niveaus en afdelingen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen