Noumenaal
- Gepubliceerd in Wetgeving
- Reageer als eerste!
De werkelijkheid die slechts gedacht kan worden, niet gekend
De werkelijkheid die slechts gedacht kan worden, niet gekend
Kennen beperkt zich hiertoe, tot datgene dat ervaarbaar is, dat wil zeggen in de indrukken verschijnt
Kant, zoals Copernicus een nieuwe astronomie uitbouwde door de beweging van de hemellichamen te onderzoeken vanuit een nieuw standpunt (heliocentrisme) zo wil Kant een nieuwe filosofie uitbouwen, die meer dan ooit tevoren het subject centraal stelt.
Het kennende subject construeert mee de werkelijkheid
Kant; methode is transcendentaal (en kritisch) onderzoek dat zich bezighoudt met de noodzakelijke voorwaarden die oordelen mogelijk maken
De geestelijke afstand is zo gering dat de invloedssferen (subject – bemiddelaar) elkaar overlappen. Het begerend subject ontkent de oorsprong van zijn/ haar begeerte.
De geestelijke afstand tussen bereik subject – bemiddelaar is zo groot dat ze elkaar niet raken. Bovendien erkent het subject dat hij het model navolgt in begeerte.
filosofie dat nut het belangrijkste doel is
Gefundeerd in empirische ervaring. Uitgangspunt is eigenbelang van het individuele subject
Hoogste niveau van ware kennis. Wordt pas bereikt als je noodzakelijke en voldoende voorwaarden kent die ons toelaten dingen in hun diepste en meest wezenlijke zijnsaard te vatten. Als men de dingen ziet voortvloeien uit hun diepste oorzaak: GOD.
Wetenschappelijk-filosofisch denken herschept de toevallige wanorde tot een logisch-noodzakelijke orde, die parallel loopt aan de ontologische orde. De rede schenkt ons inzicht in de aaneenschakeling van (logische & ontologische) oorzaken
Spinoza, oorspronkelijk is de menselijke geest weinig meer dan een chronologische opeenvolging in willekeurige orde van zintuiglijke voorstellingen en ideeën van allerlei dingen, zonder dat we ons van de oorzaken bewust zijn
Het gevolg moet even perfect zijn als wat het veroorzaakte
Spinoza, denken in de juiste volgorde, re-construeert, binnen de orde van het denken, de genese van de dingen in de zijnsorde.