Marktvraag bekomen
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
elke prijs de individuele gevraagde hoeveelheden van alle consumenten bij elkaar op te tellen.
elke prijs de individuele gevraagde hoeveelheden van alle consumenten bij elkaar op te tellen.
variabele waarvan de waarde binnen het model bepaald wordt
om haar winst te maximaliseren dient zij haar output zodanig kiezen dat de marginale kosten op korte termijn gelijk zijn aan de gegeven marktprijs
waarde ervan wordt buiten het model bepaalt
de gemiddelde opbrengst uit de aangeboden output moet groter zijn dan de gemiddelde kosten ervan (anders wordt er verlies gemaakt en kan men beter sluiten)
de winstmaximaliserende onderneming kiest het ouputniveau waarbij de marginale opbrengsten gelijke zijn aan de marginale kosten
ze bouwen net als monopolist een zekere marktmacht uit door de kopers te binden via merknamen en productiedifferentiatie, maar de mededinging van de andere merken blijven een feit
de producten van verschillende producenten perfect inwisselbaar zijn voor de kopers
als er zeer veel kleine ondernemingen zijn, wordt de prijs vaak als gegeven beschouwd
beperkt aantal grote ondernemingen
slechts 1 aanbieder die zich gedraagt als een prijszetter zonder de dreiging van toetreding door concurrenten
marktvorm waarbij zowel de producenten als consumenten prijsnemers zijn (ze kunnen de prijs niet beïnvloeden) en er is vrije toe -en uittreding.
alle combinaties van arbeid en kapitaal die de onderneming evenveel kosten.
Kapitaalintensieve productiewijze: er wordt veel kapitaal en weinig arbeid gebruikt
Arbeidsintensieve productiewijze: veel arbeid en weinig kapitaal gebruikt
stijgende en dalende marginale productiviteit van productiefactoren. Verwijst naar eigenschappen van de productiefunctie wanneer 1 enkele productiefactor wijzigt, terwijl alle andere productiefactoren constant blijven (op korte termijn). Op lange termijn kan de onderneming alle productiefactoren wijzigen