Directe notering (american terms)
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
Manier van uitdrukken van quoteringen = aantal van de eigen munt per eenheid vreemde munt.
Manier van uitdrukken van quoteringen = aantal van de eigen munt per eenheid vreemde munt.
Een vaak gepubliceerde lijst met wisselkoersen is deze obv referentiekoersen van de ECB. Een referentiekoers komt tot stand via een teleconferentie tss europese centrale banken. Deze koersen zijn gemiddelden van de bied- en laatprijzen en zijn dus geen transactieprijzen (dit izjn prijzen waartegen daadwerkelijk wordt tegen verhandelt)
Zorgt ervoor dat het mogelijk is een bepaalde koopkracht uitgedrukt in 1 munt om te zetten en een equivalent uitegdrukt in een andere munt.
Verbindingsman die verantwoordelijk is voor de implementatie van de witwaswetgeving binnen de bank en die daarover zowel aan de CFI als aan de CBFA rapporteert. (iemand die nakijkt of zijn bedrijf de opgelegde regelgeving volgt)forum groepeert de compliance officers in de financiele sector.
Opgericht agv van de witwaswetgeving
-preventieve luik van deze wetgeving heeft de meldingsplicht ingevoerd voor financiele instellingen waardoor zij verplicht zijn alle financiele transacties te melden.
-repressieve luik: men speelt deze info door aan de gerechtelijke instanties die de gepaste juridische stappen ondernemen.
Opgericht in 1945 en heeft door de wet van 2 aug 2002 samen met euronext het statuut van marktonderneming gekregen (dwz dat het rentefonds de bevoegdheid heeft gekregen om de gereglementeerde markt van overheidspapier te organiseren)
Taak:
-regulering fixing segment in overheidspapier waarop particuliere beleggers kunnen handelen
-bepaalt elke dag de beurskoers voor de overheidslening
-stelt zich tegen die koers tegenpartij voor het V of A overschot in die lening
-verschaft liquiditeit ten behoeve van particuliere beleggers
-verleent medewerking aan het beheer van OH schuld
Opgericht bij de wet van 2 aug 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten om de samenwerking tss de NBB en de CBFA de verstevigen.
CBF: onderzoekt alle vraagstukken die van gemeenschappelijk belang zijn voor de NBB en de CBFA
RTOFD: organiseert de dialoog en het overleg tss de CBFA en de NBB. Deze heeft de bevoegdheid om, op verzoek van de betrokken ministers of op eigen iniatief, adviezen uit te brengen over kwesties die verband houden met de organisatie en de werking van de financiele instellingen en markten.
Beursbelegging, in casu in de nederlandse beursindex AEX, die gefinancierd wordt met een krediet.
Taak= prudentiële controle uitoefenen op de hele financiele sector.
Bevoegd voor de controle van alle financiele info die beursgenoteerde ondernemingen moeten publiceren en controle van occasionele info die beursgenoteerde ondernemingen verspreiden. En is ook bevoegd voor het toezicht op periodieke info.
De CBFA is niet bevoegd voor belastingsaangelegenheden maar ze zal wel optreden tegen financiële praktijken die belastingsontduiking tot doel hebben. De CBFA kan aangifte doen bij het gerecgt wanneer de door haar vastgestelde wanpraktijken een strafrechterlijk misdrijf vormen.
Deze richtlijn verplicht banken een gedetailleerd risicoprofiel op te maken van hun klanten om de suitability na te gaan van gewenste beleggingsprojecten. Als ze dit niet doen, mogen ze bepaalde financiële producten niet meer verkopen tenzij de klant kiest voor execution only of appropriateness (de klant ziet volledig af van alle advies en vraagt de bank gwn zijn order uit te voeren)
De EV regeling treft niet uitsluitend de banksector treft, ook voor de verzekeringssector zijn gelijkaardige plannen lopende.
Amerika vond dat bazel-2 enkel van toepassing moest zijn op grootste international banken, voor de andere banken zouden zij de toepassing van bazel-2 optioneel maken. Dit is een amerikaanse toezichthouder die toezicht houdt op duizenden kleine banken.
De europese regelgever zal zijn CAD-3 opnemen en zo ale europese landen verplichten bazel-2 te volgen.
=herziening van bazel-1 (de bazel-2 voorstellen ): in nauwe samenwerking met de banksector. Het bazel-comité maakte ook gebruik van zgn impact studies : daarmee kwantificeerde het bazel-comité de gevolgen van haar voorstellen op de kapitaalvereisten binnen de sector.
De bazel-2 regeling bouwt op 3 pijlers ( three pillars )
1) Kapitaalvereisten
Behoudt de idee van min EV eisen maar verfijnt het toepassingsgebied en de uitwerking ervan
-verruimd: naast krediet –en marktrisco moet er ook voor operationeel risico kapitaal opzij gezet worden. (=alle mogelijke verliezen agv menselijke fouten, fraude, externe gebeurtenissen,..)
-verfijning: er zijn verschillende berekeningswijzen voor het kredietrisico maar er blijft een gestandaardiseerde versie = standarized approach (met veel fijnere allocatie van de risicogewichten over de potentiële ontleners, zonder een nieuw wegingschema voor te stellen)= ratings (AAA,A,BBB,BB,B,..): kredietkwaliteit van de ontleners
Banken kunnen ook gebruik maken van interne modellen ( internal rating based approach- IRB-approach ), op deze manier tot meer economisch verantwoord minimaal EV komen.
2) Toezicht : toezichthouders meer macht voor controle
3) Marktdiscipline: samenvattende risicomaatstaven moeten gepubliceerd worden meer
mogelijkheden aan mensen om risicoprofiel bank in te schatten