Menu

Specifieke problemen geluks criterium

Waarom gebruiken we alleen geluk als criterium en niet welvaart of gezondheid?

Mill heeft geprobeerd dit probleem op te lossen door te komen met zijn “preferences-utilitarianism”. Hierbij wordt in plaats van het harde criterium geluk een aantal voorkeuren gebruikt om te bepalen of iets een juiste hndeling is. Bij deze voorkeuren kan je denken aan culturele, intellectuele en geestelijke geneugten.

Probleem hierbij is echter dat het criterium erg vaag wordt en het moeilijk is om handelingen met elkaar te vergelijken omdat ze genomen zijn op basis van verschillende onderbouwingen. Daarnaast kan het ook voorkomen dat er bepaalde onacceptabel voorkeuren gebruikt gaan worden

Lees meer...

Act utilitarianism vs rule utilitarianism

Act utilitarianism

Bentham is de grondlegger van het Act-utilitarisme. In deze versie neemt men alleen de consequenties als criteria voor moreel juist handelen.

Deze visie kreeg veel kritiek omdat dit onacceptabele implicaties met zich meebracht. Bij deze “het doel heiligt de middelen” visie is er absolute macht bij de meerderheid en mag de minderheid opgeofferd worden.

Is 49% van de bevolking nog steeds een minderheid? Is een vraag die je kan stellen. Verder is het zo dat minderheden vogelvrij kunnen worden verklaard.

Rule utilitarianism

Mill zag deze problemen ook en evolueerde het act utilitarisme naar het rule utilitarisme. Kernpunt blijft nog steeds het principe van het grootste geluk maar beperkt het consequentiecriterium. Hij stelt namelijk voor om het grootste geluk voor de grootste groep te bereiken via vooraf geformuleerde regels waaraan handelingen moeten voldoen.

Het belangrijkste is het zogenaamde “principle of harm”. Dit principe stelt dat een handeling alleen juist kan zijn asl andere mensen geen leed wordt aangedaan, zelfs niet als het het geluk voor de grootst mogelijke groep maximaliseert.

Grote probleem in deze is dat uitzonderingen altijd mogelijk zijn.

Lees meer...

Utilitarisme

Het uitgangspunt van het utilitarisme is het bepalen van moreel juiste handelingen.

Een handeling is moreel juist als het voldoet aan het principe van het grootste geluk.

Dit principe houdt in dat de mens altijd moet streven om het grootste geluk voor de grootste groep te bewerkstelligen.

Het principe is tweevoudig; het gaat uit van “geluk” en van consequenties.

Morele juistheid wordt bij het utilitarisme dus bepaald op basis van de consequenties van de handeling (het doel heiligt de middelen).

Het utilitarisme is niet egoïstisch danwel altruïstisch, het gaat namelijk over het algemeen genot.

Lees meer...

Conceptuele verschillen

Descriptive ethics vs. Nomative ethics

Wat is de betekenis van goed of slecht vs. Dit is goed omdat X

Factual judgement vs. Normative judgement

Wat was, wat is, wat zal zijn vs. Wat zou het moeten zijn

NB. Factual judgements zijn niet meer objectief dan normatieve judgements.

Naturalistic fallacy; deducing norms from facts

Waarden en Normen

Waarden: ideeen of opvattingen die een groep of samenleving belangrijk vinden

Normen: concrete richtlijnen voor acties

Waarden zijn de basis voor normen

vb. waarde: alle leven is heilig à norm: gij zult niet doden

Lees meer...

Waarom ethiek?

  • Opvattingen zijn onderhevig aan constante verandering
  • Pluralistische maatschappij
  • Vrijheid om te kiezen (=dwang voor keuzes)
  • Conflicterende morele opvattingen
  • Technologische ontwikkelingen (zoals pre-nataal onderzoek)

Ethiek gaat uit van moreel goede acties; dit is niet te vergelijken met bijvoorbeeld legitieme acties, medisch juiste acties of praktisch juiste acties.

Anders gezegd kunnen we ethiek kenschetsen als:

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen