Menu

Classificatie van verschillende vormen van marketing

  • Wie neemt beslissingen (marketers):
    • Politieke partijen
    • Vakbonden & pressiegroepen
    • Religieuze instellingen
    • Sociale instellingen
    • Culturele instellingen
    • Onderwijsinstellingen
  • Tot wie richten de marketingactiviteiten zich (belangengroepen):
    • Kapitaalverschaffers
    • Leveranciers = REVERSE MARKETING
    • Werknemers = INTERNE MARKETING / ARBEIDSMARKETING
    • Distributeurs = TRADEMARKETING
    • Afnemers = CONSUMENTENMARKETING / BUSINESS-TO-BUSINESS MARKETING
    • MASSAMARKETING / NICHEMARKETING
    • Overhead = MEGAMARKETING
  • Wat wordt gemarket (waarden):
    • Niet duurzame consumptiegoederen
    • Duurzame consumptiegoederen
    • Kapitaalgoederen
    • Diensten
    • Ideeën
    • Personen
    • Gebieden
    • Organisatie zelf
Lees meer...

Marketingconcepten

*MARKETINSCONCEPTEN = denkbeelden die organisaties hanteren om over producten en markten en over vraagstuk van waardeverstrekking na te denken

*5 concepten:

  • Productieconcept:
    • Klanten prefereren producten die beschikbaar, leverbaar en goedkoop zijn
    • Management = efficiëntieverbetering
    • Relevant wanneer V >> A & markt gekenmerkt door hoge kosten
  • Productconcept:
    • Klanten geïnteresseerd in producten zelf
    • Management = kwaliteitsverbetering (cfr. IKZ)
    • Klanten kunnen kwaliteitsverschillen waarnemen en houden er rekening mee
  • Verkoopconcept:
    • Klanten vertonen weerstand tegen aankoop van om het even welk product
    • Verkoop = enkel door zware verkoopsinspanningen
    • Management = opzetten sterke verkoopafdeling
    • Hit-and-run aanpak (gedwongen tot aankoop)
    • Klantentevredenheid minder belangrijk
  • Marketingconcept:
    • Klant & behoeftevervulling centraal
    • Marktgerichtheid = 3 componenten:
      • Klantgerichtheid
      • Gerichtheid op concurrentie
      • Gerichtheid op nemen geïntegreerde, elkaar ondersteunende maatregelen
    • Goede prestaties & hoge rentabiliteit
  • Maatschappelijk marketingconcept:
    • Marktgerichtheid
    • Belangen ipv verlangens centraal
    • Maatschappelijke doelen ipv winst
    • Stakeholders ipv consumenten
Lees meer...

Aspecten marketingmanagement

*Soorten marketing:

  • Strategische marketing: bepalen waarde die aan klant zal worden aangeboden (Know-What)
  • Technische marketing: aanbieden van gekozen waarde aan de klant
  • Tactische marketing: waarborgen dat potentiële klant de waarde van product percipieert (Knowhow)

*Componenten marketingmanagement:

  • Doelgroepenbepaling (segmentering): STP model
    • Segmentatie:
      • Diverse criteria
      • Targetting (doelgroepenkeuze) = aantrekkelijke segmenten kiezen
      • Positionering:
        • Product een duidelijke, kenmerkende en wenselijke plaats geven in de ogen van de consument
  • Componenten marketingmix vastleggen:
    • MARKETINGMIX = verschillende instrumenten die in kader van definitie van de waardepropositie naar de klant toe kunnen worden gehanteerd
    • 4P’s:
      • Product
      • Prijs
      • Plaats
      • Promotie
      • Verschillende componenten zijn:
        • Van elkaar afhankelijk = consistente beslissingen noodzakelijk
        • Multifunctioneel = P’s kunnen in verschillende richtingen evolueren
        • Deels uitwisselbaar
  • Kerntaken marketingmanagement:
    • Analyse van de externe omgeving
    • Planning:
      • Marketingstrategieën kiezen die bijdrage leveren aan bereiken organisatiedoelen en waarbij het strategisch plan in een marketingplan wordt vertaald
      • Marketingplan = aandacht voor SWOT-analyse:
        • Strength/Weaknesses (interne analyse)
        • Opportunities/Threaths (externe analyse)
      • Implementatie
      • Controle:
        • Resultaten meten
        • Beoordelen
        • Corrigerende acties
Lees meer...

Definities en basisbegrippen

*Marketing gestructureerd rond:

  • Behoeften
    • =door een persoon ervaren tekorten of nagestreefde doelstellingen
    • cfr. Maslow
    • behoeften leiden tot actie
    • algemeen
    • onveranderd & onveranderbaar doorheen tijd
    • kunnen niet worden gecreëerd
  • Preferenties:
    • =specifieke voorkeuren mbt concrete objecten, producten, diensten,…die kunnen worden gebruikt voor behoeftebevrediging
    • leiden tot aankoop specifiek opbject
    • kunnen worden gecreëerd (belangrijkste taak marketing)
  • Vraag:
    • Wensen + koopbereidheid & koopkracht = Vraag
  • Producten (kenmerken & voordelen):
    • Productkenmerken die aansluiten bij preferenties = productvoordelen
    • Productvoordeel = TW aan product
    • Klanten kopen waarde
  • Ruil & transactie:
    • Ten minste 2 partijen op een gegeven moment beslissen om hun respectieve behoeften te bevredigen door uilen objecten/prestaties
    • Transactie = ruilpartijen ruilen iets dat waarde heeft voor andere partij
  • Markt:
    • = groep van werkelijke of potentiële kopers van een product
    • DOELGROEP = deelverzameling binnen markt die eenzelfde verzameling behoeften & preferenties delen
Lees meer...

Situering van het begrip Marketing

*5 verschillende benaderingen:

  • Vanuit de markt:
    • Actief zijn op markten
    • Kan vrij agressief karakter krijgen
  • Vanuit koppelen vraag en aanbod:
    • Marketing = reeks van processen waardoor aanbieders en kopers van producten/diensten met elkaar in contact worden gebracht
  • Vanuit ruilprocessen:
    • Marketing = geheel van processen die ruil van goederen/diensten ter bevrediging van behoeften selectedert en realiseert
  • Vanuit de consument:
    • Marketing = geheel van processen gericht op maken en behouden van klanten
  • Als managementproces:
    • Marketing = proces waarbij men behoeften/preferenties van individuen/groepen opspoort, deze behoeften bevredigt in lijn met preferenties door ruilen van producten en waardeobjecten.

Lees meer...

Berekenen van rendement van investeringen

  • Investeren in enge en in ruime zin:
    • Eng = investeren = vastleggen van vermogen in activa
    • Ruim = elke ruil van liquide middelen tegen een in de toekomst verwachte en onzekere koopkracht
  • Beoordelen investeringsbeslissingen: principe:
    • Beoordeling = invloed onderzoeken die een bepaalde investering heeft op geldstromen onderneming
    • Voordelen al dan niet financieel
    • 4 vaak toegepaste benaderingen = parameter(s) = resultaat > parameter = uitvoeren
  • Gemiddeld Boekhoudkundig rendement:
    • Gemiddelde jaarlijkse winsttoename / investeringsbedrag
    • Ruwe benadering = geen rekening met tijdswaarde kasstromen (inflatie)
  • Terugverdientijd:
    • Investeringsbedrag / jaarlijkse positieve kasstromen
    • Berekent hoe lang het duurt eer de investeringsuitgave wordt terugverdiend
    • Snel, eenvoudig, geen tijdswaarde
  • Netto Contante Waarde:
    • Jaarlijkse toekomstige kasstromen vergelijken met initieel investeringsbedrag
    • Huidige waarde van toekomstige kasstromen
  • Interne Rendementsgraad:
    • Berekenen intrestvoet waartegen initieel bedrag zou moeten belegd worden om kasstromen te genereren die ontstaan door investering = vergelijken met norm
    • Huidige waarde toekomstige kasstromen
    • Gewenste rentevoet vergelijken met geschatte rentevoet

Lees meer...

Types beheerscontrole

  • Tijdsgerichtheid:
    • FEEDBACK CONTROLE:
      • Controle na de feiten
      • Informatie uit verleden
      • Controlerapporten genereren niet noodzakelijk correcties
      • Nadeel tijdsvertraging
    • FEEDFORWARD CONTROLE:
      • Proactief een afwijking van standaarden te voorspellen en hierop in te spelen vooraleer deze afwijking zich kan voordoen
      • Vaak op informele wijze
      • Voordeel: door oefening van anticiperen = strategische alternatieven bedenken
      • Nadeel: kost planning & risico verkeerde voorspellingen
    • Beiden vullen elkaar goed aan
  • Object van controle:
    • OUTPUT-CONTROLE:
      • Concentreert zich op resultaten
      • Geschikt voor gedecentraliseerde ondernemingen met relatief autonome verantwoordelijkheidscentra
      • 3 voorwaarden:
        • duidelijke definitie gewenste resultaten
        • invloed op resultaten door degene die gecontroleerd wordt
        • meetbaarheid van resultaten
    • ACTIE-CONTROLE:
      • Mensen in organisatie de juiste dingen laten doen of ongewenst gedrag vermijden
      • Vormen:
        • Opleggen beperkingen
        • Voorleggen geplande activiteiten aan hoger management voor goedkeuring
        • Afleggen van verantwoording door leden organisatie
    • Ouchi = keuze tussen actie- en outputcontrole:
      • 2 factoren:
        • mogelijkheid om resultaten te meten
        • kennis transformatieproces

Volledige kennis

Onvolledige kennis

Hoge meetbaarheid

Actie / output

Output

Lage meetbaarheid

Actie

Clancontrole

  • Clancontrole= controle gebaseerd op cultuur, waarbij leden van de clan zich scharen achter aantal gemeenschappelijke waarden
  • INPUT-CONTROLE:
    • Beperkingen in middelen die gebruikt worden voor uitvoeren activiteiten in organisatie
  • Graad van actieve betrokkenheid management:
    • DIAGNOSTISCHE CONTROLE:
      • Top management schenkt relatief weinig aandacht aan beheerscontrolesysteem en beperkt zijn tussenkomst tot afwijkingen en uitzonderingen
      • Kenmerken:
        • Stafspecialisten belangrijke rol
        • Managers slechts zijdelings betrokken bij beheerscontroleproces
        • Informatie & data doorgespeeld via formele kanalen
        • Proces wordt verondersteld vooraf gestelde resultaten te bereiken
    • INTERACTIEVE CONTROLE:
      • Topmanagement actief betrokken bij bepaalde activiteiten
      • Kenmerken:
        • Vereist regelmatig aandacht van alle geledingen in organisatie
        • Informatie wordt persoonlijk geïnterpreteerd in bediscussieerd met alle partijen
        • Steunt op permanent in vraag stelling van onderliggende assumpties en actieplannen
Lees meer...

Uit welke elementen bestaat een beheerscontrolesysteem?

  • Beheerscontrolestructuur:
    • Opsplitsen organisatie in verantwoordelijkheidscentra
    • 4 types:
      • opbrengstencentra (controle op basis van omzet)
      • kostencentra (controle op respecteren kostenbudget)
      • winstcentra (controle winstniveau)
      • investeringscentra (controle op gerealiseerd rendement)
  • Beheerscontroleproces:
    • Cyclus van planning van verwachte inputs & outputs, meting resultaten, vergelijking tussen plan en realiteit en bijsturing waar nodig
    • CYBERNETISCH PROCES = proces met feedbacklus, waarbij performantiestandaarden gedefinieerd worden, prestaties systeem gemeten worden, resultaten vergeleken worden met standaarden, informatie over afwijkingen worden teruggekoppeld naar systeem en bepaalde elementen van het systeem gewijzigd worden
    • Detector = meten
    • Assessor = beoordelen
    • Effector = wijzigen
    • Communicatienetwerk = doorstroming info
  • Beheerscontrolecultuur:
    • Geheel van waarden en normen die gedrag van managers en personeelsleden bepalen
    • Waarden/normen met betrekking tot:
      • Doelstellingen & strategie
      • Manier van gedrag t.o.v. elkaar & buitenwereld
      • Politieken in organisatie

Lees meer...

Hoe verhoudt beheerscontrole zich tegenover de strategische cyclus?

*Beheerscontrole ~ organisatiestructuur

*Organisatiestructuur mede bepaald door graad van controle (BESTUURSVOORWAARDE)

*Organisatiestructuur ~ strategie

*Open systeem = over elk onderdeel van onderneming wordt data verzameld & gecommuniceerd, waardoor organisatie in staat is om efficiënt en effectief haar doelen te bereiken

*Beheerscontrole ≠ strategische planning:

  • Strategische planning = formuleren van doelstellingen en strategieën om die te realiseren
  • Beheerscontrole = doelstellingen helpen implementeren

*Beheerscontrole ≠ taakcontrole:

  • Taakcontrole = meer georiënteerd naar individuele taken en zorgt ervoor dat deze effectief en efficiënt worden uitgevoerd

*Rol beheerscontrole bij °strategie:

  • INTENDED STRATEGIE vs. EMERGENT STRATEGIE
  • Groeiproces, vaak spontaan zonder tussenkomst top
  • STRATEGIEPROCES-DILEMMA

*Beheerscontrole ≠ MANAGEMENT ACCOUNTING:

  • Management accounting = proces van identificatie, meting, verzameling, analyse,… van informatie (ondersteunt bredere proces van beheerscontrole)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen