Functionele afdelingen
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
elke afdeling vervult één en dezelfde functie ten behoeve van verschillende producten
elke afdeling vervult één en dezelfde functie ten behoeve van verschillende producten
wanneer aan het produceren op grote schaal kostenvoordelen zijn verbonden, kan het zijn dat er voor de toetreders onvoldoende afzet moegelijkheden overblijven om ook die schaalvoordelen te realiseren. Er moet worden opgemerkt dat schaalvoordelen alleen een toetredingshindernis vormen indien de optimale ondernemingsomvang groot is in verhouding tot de vraag. Speelt alleen een rol in relatief kleine markten.
in een markt waar de producten van elkaar verschillen (productheterogeniteit) zijn de gevestigde ondernemingen in het voordeel ten opzichte van toetreders door de klantenbinding die zij hebben weten te bereiken. Productdifferentiatie is als toetredingshindernis vooral relevant in markten voor consumentengoederen.
hier worden alle of de meerderheid van de aandelen van de andere ondernemingen overgekocht.
Het zo gedecentraliseerd mogelijk uitvoeren van taken. Als er in Groningen een probleem is, eerst
kijken of het op regionaal niveau opgelost kan worden, daarna pas nationaal of via de EU.
Zuiver collectieve goederen zijn procucten die worden gekenmerkt door non-rivaliteit (dat de
consumptie door de één niet ten koste gaat van de consumptie door een ander) en non-exclusiviteit
(niemand kan worden uitgesloten van de consumptie van een product bij geen betaling). Zuiver
collectieve goederen hebben over het algemeen alleen positieve externe effecten. Voorbeelden zijn
bijv. nationale defensie en straatverlichting.
Externe effecten zijn voor- of nadelen verbonden aan de consumptie en/of productie van een goed die toevallen aan anderen dan de directe gebruikers van dat goed, zonder dat er een financiële tegenprestatie tegenover staat.
Coase-theorema. In het geval van negatieve externe effecten kunnen de gevolgen ervan op twee manieren geregeld worden. Als de veroorzakers niet aansprakelijk zijn voor het probleemzal er minder geconsumeerd worden door een bepaald product, wat leidt tot een verlies van het consumenten- en producentensurplus maar een stijging van de algemene welvaart door de vermindering van net negatieve externe effect. Als de veroorzakers wel aansprakelijk worden gesteld kan er meer verkocht en geconsumeerd worden wat zorgt voor een consumenten- en producentensurplus maar weer zorgt voor een daling van de algemene welvaart door de vermeerdering van het negatieve externe effect. Beide gevallen komen dus uit op hetzelfde en dit wordt het coase- theorema genoemd
Dit zijn goederen waarbij de overheid het gevoel heeft om de consumptie ervan te ontmoedigen
(demerit goods, alcohol/tabak) of juist aan te moedigen (merit goods, onderwijs/cultuur). Een
verhoging van de prijs van een demerit good zorgt voor een afname van de vraag. Dit kan door
middel van accijns, subsidie of quotering (een maximum aanbod stellen voor een bepaald product).
- Transparantie van de markt is nodig om een ideale marktwerking te krijgen maar dat is niet altijd het geval. Als één kant meer informatie heeft dan een andere kant dan wordt gesproken over
asymmetrische informatie. Dit beïnvloed de verdeling van de welvaart.
- Moreel risico is ook een probleem bij asymmetrische informatie. Dit doet zich voor wanneer één
partij zich na het sluiten van een contract minder zorgvuldig gedraagt en de wederpartij dat niet
goed kan controleren
Hier opereren er slechts 2 aanbieders op de markt. Verder wordt er van een productheterogeniteit, en van een groot aantal kopers die individueel geen invloed kunnen uitoefenen op de prijs uitgesproken. Ieder duopolist heeft een deelmarkt voor de eingen productvariant, maar de afzet wordt wel beinvloed door de prijs van de ander. Het doel van de duopolisten is om een prijs hoeveelheid combinatie te kiezen waarbij de eigen winst maximaal is.
er wordt van oligopolie gesproken als er zo weinig ondernemers zijn dat de winst en ieders afzet merkbaar worden beinvloed door de acties van afzonderlijke concurrenten. Als in een bedrijfstak het aantal aanbieders zo klein is dat ieders afzet en winst worden beinvloed door de acties van afzonderlijke concurrenties, is het oligopolie.
(definitie uit het Oxford Dictionary of Geography) A system whereby producers divide up the market between themselves, avoiding direct competition and not enroaching on eachothers share market. Setting up a cartel creates a monopoly situation and has therefore been outlawed by many governments.
de particulieren bedrijven streven naar zovele mogelijk winst. Dit kan ten kosten gaan van de service en kwaliteit. Ook kan privatiseren nadelig nzijn voor het personeel, las er wordt bezuinigd op lonen.
is het in particulier in eigendom brengen van overheidsbedrijven. Als een bedrijf in particuliere handen zou zijn, zou het gepaard moeten gaan met het scheppen van concurrentie. Voordelen: door de concurrentie worden bedrijven gedwongen lage prijzen te hanteren. Dit is in het voordeel vande consumenten.