Menu

Popper, K.

  • twijfelde aan de universele geldigheid van hypothesen, omdat we slechts een beperkt aantal gevallen kunnen observeren en stelt pogingen tot weerleggen voor, om zo een benadering van de werkelijkheid te krijgen
  • polemiseerde rond de thesis van Toynbee
Lees meer...

Polybius

  • Stelde een schema op voor de evolutie van beschavingen, waarbij ze telkens weer hun jeugd, rijpheid en decadentie meemaken, en het ene wereldrijk het andere uitschakelt
  • Inspiratiebron voor Ibn Chaldoen en Montesquieu
Lees meer...

Plutarchus

Samen met Suetonius een voorbeeld van Romeinse geschiedschrijvers die een morele functie aan hun geschiedschrijving gaven door ze in een biografie over te volgen prototypen te gieten

Lees meer...

Pirenne, H.

  • niet – marxistisch historicus, maar wel beïnvloed door Marx
  • definieerde, samen met G. Espinas, op basis van Webers ‘ideaaltypen’, de kapitalisten als sociale groep, die niet noodzakelijk voortkwam uit een vorige generatie kapitalisten in hun studie van individuele kooplieden – ondernemers in de Late ME
  • poneerde dat elke opgaande fase in de economie haar eigen nieuwe generatie van ondernemers creëert
  • Histoire de Belgique’ (1900 – 1932) bevat de tendens om de realiteit zo ver mogelijk in het verleden terug te projecteren
  • Wees op de afwisseling van periodes van vrijheid en periodes van strenge reglementering in de economische geschiedenis en zag dit niet als een wetmatigheid, maar als een feitelijkheid
  • Wordt beschuldigd van teleologisch determinisme
  • Poneert dat België het eindpunt is van een eeuwenlange culturele evolutie van éénwording sinds de ME
  • Bleef geschiedenis doceren tijdens zijn gevangenschap tijdens WO I
  • Hoogleraar in Gent, studeerde aan de Ecole des Chartes (Parijs) en bij Lamprecht, bracht de eruditie van het historisme binnen aan de Belgische universiteiten, kwam tot ‘Histoire économique et sociale du moyen âge’ (1933) o.i.v. Lamrecht
  • Was liberaal, kwam uit een zakenfamilie
  • In ‘Les étapes de l’histoire social du capitalisme’ (1914) verklaart hij de economische revolutie door de rol van opeenvolgende generaties van kapitalistische families en hun interne dynamiek
  • Oprichting van seminarieonderwijs in Gent (1886)
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen