completeness
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
preferences zijn compleet, wat inhoudt dat ze bijvoorbeeld twee baskets kunnen vergelijken op inhoud en dan de één boven het ander verkiezen. Hier worden de kosten genegeerd.
preferences zijn compleet, wat inhoudt dat ze bijvoorbeeld twee baskets kunnen vergelijken op inhoud en dan de één boven het ander verkiezen. Hier worden de kosten genegeerd.
is de graad waarin een product gevoelig is voor kostenbesparende verbeteringen.
wanneer individuen handelen vanuit hun eigen interesse, creëren ze onbedoeld een meer rechtvaardige samenleving.
verticaal betekent dat de één beter is dan de ander, horizontaal betekent dat ze wel verschillend zijn, maar dat geen superieur is boven het ander.
Econoom Adam Smith, voorvader der economie, constateerde dat inventies belangrijk waren voor het ontstaan van welvaart. Dit zou ontstaan door verdeling van arbeid of economische specialisatie. In zijn boek, Wealth of Nations, wordt verklaard dat vrije markt economie meer productief en voordelig is voor de samenleving.
zijn bedrijven die luxegoederen produceren en dus erg afhankelijk zijn van economische schommelingen, recessie en boom.
van de vraag is de prijselasticiteit op een bepaald punt in de vraagcurve. Om de prijselasticiteit te berekenen over een deel van de curve, dus bij verschillende prijzen, gebruik je de arc elasticity of demand. Daarvoor gebruik je gemiddeldes van prijzen en vraag.
is dit toegepast op de vraag naar een product wanneer deze met 1% duurder wordt.
is de procentuele verandering van een variabele die ontstaat bij een 1% verhoging van een andere variabele.
is de neiging in een vrije markt om de prijs te veranderen tot een evenwicht in het aanbod en de vraag.
waarbij een verhoging in de prijs van een bepaald goed zorgt voor een kleinere vraag naar een ander goed.
als het duurder worden van een bepaald goed ervoor zorgt dat de vraag naar een ander goed hoger wordt.
is de prijs, aangepast met de inflatie.
is gewoon de normale prijs die bijvoorbeeld in de supermarkt staat aangegeven.
houdt in wat de grenzen zijn van de markt op geografisch gebied, maar ook op gebied van aantal producten die geproduceerd en verkocht kunnen worden.