Menu

Focus op een bepaald marktsegment

De organisatie legt zich met sterk afgelijnd programma toe op de noden en wensen van een bepaald marktsegment.

De uitsluitende aandacht voor dat ene segment brengt een sterke relatieve positie binnen dit marktgedeelte mee.

Dergelijke segmenten zijn meestal niet groot.

Men noemt het een niche of nestje.

De marketer = marktnestelaar

Voorwaarden om tot een dergelijke strategie te besluiten zijn dat het segment koopkrachtig is en voldoende groeipotentieel bezit. Het mag ook niet te erg bezet zijn door concurrenten en het moet overeenstemmen met de vakbekwaamheid op technische en commercieel niveau van de nestelaar.

Het focussen op een welbepaald marktsegment is niet alleen een van de mogelijke positieverbeterende strategieën, maar ook een van de basisstrategieën inzake marktsegmentatie.

Inzake het kiezen van doelgroepen en het ontwikkelen van een overeenkomstige marktstrategie beschikt de onderneming over 3 opties:

  • Geconcentreerde marketing: het selecteren van 1 bepaalde doelgroep en de uitbouw in functie hiervan van 1 marketingmix.

= focus- of nichemarketing

  • Ongedifferentieerde marketing: het benaderen van de gehele markt met 1 marketingmix, het streven naar een situatie van de laagste kostprijs.
  • Gedifferentieerde marketing: het zich richten naar de gehele markt, maar telkens met een apart instrumentarium per segment.

Lees meer...

Productdifferentiatie

Men probeert zich van de concurrentie te onderscheiden door het aanbieden van objectieve en/of subjectieve productverschillen.

De productdifferentiatie geeft de producent een zekere speelruimte op het gebied van de prijs.

Een hogere prijs kan gevraagd worden, terwijl de gekochte hoeveelheid maar in beperkte mate verkleint.

De spelingsmarge op prijsgebied naar boven toe vermindert de noodzaak van strikte kostenminimalisatie.

Lees meer...

Kostenverlaging

Men kan ernaar streven de producent te worden met de laagste kostprijs per eenheid, waardoor men een sterkt positie krijgt tov de concurrenten.

Als gevolg hiervan heeft men het meeste ruimte om de prijs te laten dalen, zelfs tot op een peil dat het voor anderen verlieslatend wordt.

De lage kostprijs kan verschillende oorzaken hebben:

  • Schaalvoordelen
  • Efficiënter werken als gevolg van ervaring
  • Aanwenden van nieuwe technologie
  • Aanwenden van een nieuwe vestigingsplaats
Lees meer...

Positieverbeterende strategieën

Men erkent volgende strategieën om de relatieve positie van het eigen bedrijf tegenover de concurrenten te verbeteren:

  • Het nastreven van kostenleiderschap
  • Het zich door productdifferentiatie gunstig onderscheiden
  • Het zich volledig toeleggen op een welbepaald marktsegment
  • Integratie
  • Diversificatie
  • Internationalisatie
Lees meer...

Marktafspraken

Er zijn volgende types afspraken:

  • Marktverdeling: aanbieders komen overeen mekaars markt gedeeltelijk of geheel gerust te laten.
  • Prijsafspraken: er wordt overeengekomen op welke prijsniveaus de producten in kwestie verkocht zullen worden.
  • Quota: er worden markaandelen afgesproken. Degene die het quotum overschrijdt vergoedt degene die het quotum niet haalt via een soort clearingsysteem.
  • Gezamenlijke verkoopkantoren: deze staan in voor de verkoop van alle producten waarrond afspraken gemaakt werden, waardoor een instrument van controle ontstaat en als gevolg hiervan ook van stabiliteit.
  • Collectieve en wederzijdse exclusiviteit: er wordt een overeenkomst gemaakt waarbij de bedrijven aan exclusieve afname en toelevering beloven. Ze worden aan elkaar gebonden.
  • Cumulatieve kortingen: afnemers krijgen een stijgende korting op de gesommeerde aankopen die verricht werden bij dezelfde leverancier, hieruit resulteert een sterke binding die concurrentieremmend werkt (verboden in EU).
  • Specialisatieafspraken: hebben tot doel de productie onderling toe te wijzen aan diegene die er naar verhouding het beste voor geplaatst is, en aansluiten hierbij aan mekaar toe te leveren.
  • O&O-afspraken: bedrijven kunnen besluiten samen onderzoek en ontwikkeling te verrichten.

Lees meer...

Vergroten van de concentratie

Hoe sterker een sector geconcentreerd is, hoe kleiner de concurrentiedruk, dwz hoe minder de kleintjes de groten kunnen uitdagen.

Het lijkt dus vanzelfsprekend economisch streven vanwege de betrokkenen om de concentratiegraad binnen de sector op te voeren.

Dit kan via:

- Fusie met of overname van een andere onderneming

- Horizontale expansie (door snelle marktpenetratie proberen markt- en schaalvoordelen te verwerven)

- Franchising: binnen de distributiesector is zo een snelle marktpenetratie veelal mogelijk via een franchisingsysteem, waarbij men met beperkte financiële middelen toch zeer snel aan uitbreiding kan doen.

- Onzichtbare concentratie in de vorm van financiële vervlechting of persoonlijke connecties tussen ondernemingen waardoor men gemakkelijker komt tot economisch interessante concurrentieverminderende marktafspraken.

Lees meer...

Generieke concurrentiestrategieën

Dit zijn de fundamentele strategische opties in functie van de concurrentie in de meest brede betekenis.

Dit maakt deel uit van de strategische ondernemingsplanning waartoe de strategische marketingplanning een daadwerkelijke bijdrage levert.

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen strategieën die de huidige en toekomstige concurrentie in de sector in het algemeen beperken en waar als dusdanig verscheidene ondernemingen in de bedrijfstak van genieten.

Concurrentieverminderende strategieën

Er bestaan ook strategieën die de positie van de eigen onderneming binnen de bedrijfstak versterken ten overstaan van de aanwezige concurrenten.

Positieverbeterende strategieën

Lees meer...

De sectoraantrekkelijkheid/weerbaarheid-matrix

Deze benaderingswijze, ontwikkeld door het adviesbureau McKinsey, probeert de tekorten van de BCG-matrix op te vangen. Zij maakt gebruik van twee grote dimensie:

  • De aantrekkelijkheid van de sector waarin de SBU zich bevindt.
  • De weerbaarheid die men in de sector waarin de SBU zich bevindt heeft.

Beide hoofdcriteria worden in drie zones ingedeeld: lang, midden en hoog.

Gecombineerd krijgt men hier negen cellen, waarvoor een typisch strategisch advies verstrekt wordt.

Deze negen cellen worden nu beoordeeld op grond van drie categorieën:

  • SBU’s van de eerste categorie zijn degene waarin bij voorrang verdere groei nagestreefd wordt en waarin men dus investeert.
  • In SBU’s van de twee categorie zal men eerder selectief investeren en dit met de bedoeling de huidige positie te behouden.
  • SBU’s van derde categorie zullen best geharvest worden ofwel dient men te desinvesteren.

Voordelen van dit model:

- Grotere rijkdom van opgenomen elementen.

- Het management wordt gedwongen een beoordelingsmodel te expliciteren.

ð Dit heeft een communicatieve en praktische waarde.

Nadelen van dit model:

- Het is een compensatoir model met alle tekorten vandien.

- Het gaat om een niet-objectieve methode: een andere managementteam krijgt andere resultaten.

- Het groeperen van de strategische aanbevelingen is slechts in 3 groepen, daar waar er wellicht meer genuanceerde richtlijnen wenselijk zijn.

Gelijkenis met BCG-matrix:

Kijkt naar de industrie van de bedrijfsunit en het succes van de bedrijfsunit.

Verschil met BCG-matrix:

  • Er wordt gekeken naar de aantrekkelijkheid van de markt en niet alleen naar de groei.
  • Er wordt gekeken naar de kracht van een bedrijfsunit, en niet alleen naar het marktaandeel.
  • De assen zijn onderverdeeld in drie segmenten, waardoor negen cellen ontstaan.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen