Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:51 Mensen gebruiken de tekens uit hun omgeving om er hun eigen wereld mee op te bouwen Producten worden “beelden van producten” Er ontstaat een ander product in het cognitieve systeem van de consument Lees meer...
Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:50 Price image = duur of goedkoop globale indruk Functional image = gevoelsmatige indruk, ervaring Users image / social image = idee dat je hebt over de mensen die het product gebruiken Corporate image = idee dat je hebt over de organisatie die het product produceert Lees meer...
Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:49 Ieder beeld = persoonsgebonden Beeldvorming = positioneren het merkartikel krijgt een plaats tussen alle anderen Beelden die mensen hebben over een bepaald merk, komen overeen met hun generatie Moeilijk om mensen te overtuigen om een ander merk te gebruiken = brand switching Lees meer... Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:48 Ontstaan niet vanzelf Nabeelden moeten worden gevoed Vooral door reclame Lees meer...
Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:48 Wat overblijft is een gedeeltelijk vervaagd gevoel, een indruk subjectief gevormde combinatie van alles wat we waargenomen en ondergaan hebben Er is niets tastbaars over Bestaat uit associatieve ketens van gevoelens Een bij de waarneming ontstane gestalt die in het geheugen is omgevormd en die is versmolten met andere indrukken, ideeën en gedachten Ontstaan op irrationele manier Lees meer... Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:47 We maken onmiddellijk een geheel in onze waarneming van een merknaam of merkteken GESTALT Gestalt Ontstaan snel + subjectief Het geheel is meer dan de som van de delen totaal biedt iets dat in de delen niet meer terug te vinden is Moeilijk te bepalen welke elementen deel uitmaken van een gestalt Ontstaan in de waarneming, maar kunnen worden opgeslagen in het geheugen Lees meer...
Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:47 Uniforme associatieve ketens = wanneer we allemaal ongeveer dezelfde associaties maken Stereotypen = collectieve associaties Ontstaan Op school of in de vroege jeugd Omdat adverteerders willen dat we allemaal op een bepaalde manier over hun merk denken Ze moeten erin blijven investeren = brand building Lees meer...
Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:46 Taal = geheel van tekens, verbale en non-verbale Communicatiestoornissen door beperktheid van de taal en de verschillende manieren van decoderen Reclame maakt gebruik van taaltekens om consumenten te informeren over de waarden die producten of merkartikelen kunnen bieden Semiotiek = hoe tekens functioneren en hoe mensen ermee omgaan Syntactisch niveau = niveau van lettertekens, woordgebruik en zinsconstructies Semantisch niveau = toekennen van betekenissen aan woorden Denotatie = standaard betekenis Connotatie = ruimere betekenis (gevoel) Manifeste betekenis = uitgesproken, eenduidige betekenis gericht op vaststellen van de aard van een bericht Latente betekenis = verhulde betekenis meer hulpmiddelen nodig Pragmatisch niveau = gericht op: Relatie tussen tekst en haar gebruikers Effecten van de tekst Gedrag dat al dan niet wordt opgeroepen door de tekst Namen spelen een centrale rol zonder namen is er nauwelijks communicatie en marketing Emotionele lading = roepen een bepaald gevoel op Roepen associaties op Het plaatsen van merknamen op dingen is iets heel normaals en fundamenteels in veel culturen Psychologische betekenis Naam = voorteken Wie de naam bedenkt, moet letten op onderscheiding met andere namen Categorieën Persoonsnamen Plaatsnamen Scheepsnamen Namen van huisdieren Namen van bedrijven Merknamen = namen gegeven aan producten Zijn geconstrueerde, gefabrikeerde namen die vertrouwd worden Creëren van merkartikel is een langdurig proces Kennis kan leiden tot koop of afwijzing Merknaam is een synoniem geworden door de soortnaam Veel merknamen hebben bijbetekenissen associaties zijn belangrijk omdat die een extra dimensie meegeven aan het product Lees meer...
Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:45 Verwisselbaarheid van merktekens Beeldmerken kunnen verkeerd worden gedecodeerd en dan zijn ze waardeloos Producten en merken als symbolen Mensen gebruiken producten om er iets mee uit te drukken De reikwijdte van symbolen Individueel mensen kopen producten omdat ze voor zichzelf weten wat het betekent of omdat ze zichzelf willen verwennen Collectief Sociaal bedoeld bedoeld om ermee te communiceren in kleine cirkel waarbinnen de mens dagelijks vertoeft Voor een veel grotere groep kleding heeft een symbolische betekenis buiten de deur Binnen een cultuurgebied neiging om te conformeren aan de eisen die hun cultuur aan hen stelt Merk verhoogt expressieve betekenis nog duidelijker uitdrukken wat men wil en dat op een gedifferentieerde manier Merken zijn communicatiemiddelen middelen om andere mensen iets te zeggen
Lees meer...
Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:44 Lijnuitbreiding : nieuwe smaken, nieuwe geuren,… Variatie in aanbod vergroten Het imago van hoofdmerk versterken Duwt concurrentie weg Communicatie uit verleden heeft ook invloed op extensie Nadelen Oorspronkelijk merk verliest aan betekenis en duidelijke positionering kannibalisatie = het nieuwe product knabbelt aan het marktaandeel van het oorspronkelijke Merkextensie : een bestaand merk wordt gebruikt om producten uit een andere productcategorie in de markt te zetten Voordeel = goedkoper dan nieuw merk lanceren we maken gebruik van het bestaande imago en reputatie Nadeel = er moet een zekere congruentie zijn met de oorspronkelijke productcategorie anders is de kans op mislukking erg groot Corporate branding = naam van het bedrijf wordt gebruikt voor alle producten (voornamelijk technologie) Multi-merkenstrategie = verschillende namen voor dezelfde productcategorie Co-branding = 2 merken gaan samen een nieuw product lanceren (vb.: senseo + DE koffieapparaten) Ingredient branding = een merk gaat bepaalde onderdelen van producten vertegenwoordigen (vb.: Intel) Lees meer...
Meer... Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:43 Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:43 Abstracte kenmerken Functionele voordelen Psychosociale voordelen Instrumentele waarde Eindwaarden Lees meer... Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:42 Signalen = afspraken, een teken dat aanzet tot gerichte actie rationeel Symbolen : hebben een emotionele lading Merken zijn communicatiemiddelen en leiden tot associaties Aan soort merken men kan afleiden wat voor een winkel het is Reactie op signalen = cognitief er wordt op een verstandelijke, rationele wijze gereageerd Bewust nadenken Automatisch pas nadat men de signalen eerst lange tijd bewust heeft geïnterpreteerd Perceptie leidt tot een gevoel bij de waarnemer = symbool Reclame uitleg voor bepaalde tekens Merken gebruikt om te communiceren (merken met merken, merken met consumenten, consumenten met consumenten)
Lees meer... Gepubliceerd in Marketing zaterdag, 01 februari 2014 11:41 Merk = naam, term, teken, symbool of ontwerp of een combinatie hiervan met als doel het product of dienst te identificeren en te onderscheiden van de concurrent Verbale of visuele signalen en is een tastbaar kenmerk van een product Namen die je je herinnert Merkbekendheid = belangrijk zonder dit heeft merkartikel geen toekomst Merknaam = wat je kan uitspreken Merkbeeld = symbool, ontwerp van de verpakking Onbekende merken = dode merken kunnen terug tot leven komen Succesvol merk Differentiatie Innovatie Toegevoegde waarde Goede kwaliteit Geïntegreerde communicatie Ondersteuning management en personeel Lees meer... Abonneren op deze RSS feed
Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website. Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website. Scan aanvragen