Menu

Marketing

Sociaalproces en management proces, waarin individuen verkrijgen waar ze behoefte aan hebben. Door producten te creëren en door te geven.

winstgevende relaties opbouwen en in stand houden.

Lees meer...

Sales promotion

= tijdelijke prijsverlaging (of waardevermeerdering) om op korte termijn extra verkoop te realiseren

Afhankelijk van de doelgroep
- consumentenpromoties: consument heeft voordeel

- handelspromoties: handelaar heeft voordeel

- verkoopstafpromoties: vb. korting als je er werkt

  • Eventueel negatieve invloed op merkimago
  • Toepasbaar op : verbruiks- en gebruiksgoederen, maar ook diensten (premiums)
  • Kosten : vaak zeer hoog – terugval verkoop
    Wetgeving op ‘teasers’ (=iets dat in de kijker staat)
Lees meer...

Direct-marketingcommunicatie

= DMC

- Zonder medium: klassieke mail of email

- Doel: respons krijgen van de ontvanger

- Reactie consument = respons of redemptie fulfilment

- Vormen: direct mail, drukwerk, telemarketing, direct response, catalogi, internet, spam,…

- Voordeel : doelgroep

- Nadeel : waste

- Permission marketing:
- opt – in: aankruisen: gegevens WEL gebruiken

- opt – out: gegevens Niet gebruiken

Lees meer...

Reclame

= Betaalde communicatie via een medium

- Themareclame: tot doel de merkbekendheid en het merkimago te verbeteren:

- Actiereclame: tot doel het direct stimuleren van de verkoop, vb. een aanbieding

Spotadvertising = reclame maken in daartoe aangewezen reclameblokken

Non-spot advertising = reclame maken buiten de reclameblokken

 Vb. door middel van sponsoring of product placement (merken in een soap)

Soorten:

- Televisie:

- communicatievermogen: groot

- bereik: groot

- kan segementeren via programma’s of zenders

- Radio:

- commvermogen: vrij groot

- non-spot: het geluid van Qmusik: dexia

- beperking: radio is vaak achtergrond

- Bioscoop:

- communicatievermogen: groot (gedwongen om reclame te kijken)

- bereik: klein

- Print:

- voordeel: actuele boodschappen

- veel waste (proberen dit te beperken)

- Plaatscreclame : out-of-home

- commvermogen: beperkt

- veel waste

Lees meer...

Communicatieplanning

Doelgroep

- Aan wie willen we iets gaan vertellen?

 De communicatiedoelgroep niet altijd gelijk aan marketingdoelgroep.

= breder: niet alleen de potentiële koper maar ook de beïnvloedende groepen.

- Duidelijk omschrijven

- Doel
- nieuwe klanten aantrekken
- bestaande klanten vasthouden

Boodschap en positionering

- De propositie = de boodschap van de communicatie: Wat willen we vertellen

- Doel van ons product = probleem oplossen
= leven makkelijker maken vb : Swiffer

- Propositie komt uit positionering
Ons product is voor onze doelgroep beter dan dat van de concurrenten, omdat … en dat blijkt uit ….

- Bij de kernboodschap: denken vanuit de doelgroep:

 Probleem : imago en identiteit dooreen halen

Communicatiedoelstellingen

= Wat willen we bereiken, bij wie en tegen wanneer

- Communicatie is pas gelukt als het gewenste effect is behaald
 Meten via resultaatmeting en effectenonderzoek
Meetbare variabelen :
- cognitie: Wat moet een doelgroep weten: een reclame zien
- affectie: Wat moet de doelgroep voelen: waardering voor het product
- conatie: overgaan tot aankoop

Een overzicht van communicatiemiddelen

Drie verschillende niveaus van kanalen om te communiceren:

  1. Via merkelementen: de min of meer vaste onderdelen van een product:

de merknaam, design en het logo, en de verpakking.

  1. 2. Via de communicatie-instrumenten: reclame, direct-marketingcommunicatie, sales promotion, beleveniscommunicatie & sponsoring, en corporate & interne communicatie.
  2. Via media: televisie, radio, print,...

Communicatiemiddelen = de communicatie-instrumenten en media samen

Belangrijk bij de keuze : Kost <> communicatievermogen <> bereik

De marketingcommunicatiemiddelen:

  1. Reclame
  2. Direct marketingcommunicatie
  3. Sales promotion
Lees meer...

Marketingcommunicatie

Wat is marketingcommunicatie?

- = verkoopbevordering

- = verkoop stimuleren

- ≠ promotie: veel te eng gezien

- Beetje gek : de andere elementen van de marketing mix zijn bedoeld om de verkoop te stimuleren

- Doel = rechtstreeks communicatie met de consument : boodschappen overbrengen

Communiceren = het overbrengen van informatie.

 reclamewerkingmodellen: AIDA – model: Attention Interest Desire Action

Communicatieplanningproces

- Taken opdrachtgever/merk

  1. Doelgroepbepaling: wie/wat willen we bereiken ?
  2. Selecteren van een propositie
  3. Communicatiedoelstellingen en -budget
  4. Briefing aan het communicatieadviesbureau

- Taken communicatieadviesbureau (en eventueel mediabureau)

  1. Creatie en executie
  2. Communicatiemiddelen en media

- Taak opdrachtgever/merk

  1. Merk- en reclametracking en effectonderzoek: brengt het op ?
Lees meer...

De psychologie van prijszetting

De relatie tussen prijs en kwaliteit

- Klanten denken dat een duur product van een betere kwaliteit is dan een goedkoop product.

- Gevolg : nieuw product met lage prijs is minderwaardig product?

- Daarom : kwaliteitsproducten gebruiken prijs niet als voornaamste factor in

de marketing – mix

Psychologische prijzen

- Klanten ervaren een prijs van 4,95 euro als ‘4 euro plus nog wat’ en niet als ‘5 euro minus een paar centen’.

- Omgekeerd zullen luxegoederen ‘ronde prijzen’ hanteren

Referentieprijzen

- Klant vergelijkt met gelijkaardige producten
En : kiest niet snel het duurste of het goedkoopste

- Wordt vaak gebruikt als tactiek om klanten gestuurd een product te laten kopen

Lees meer...

Prijszetting bij nieuwe producten

Drie verschillende prijszettingmethoden :

Afroomstrategie

= skimming

- Eerst hoge prijs dan stap voor stap verlagen

- Reden: winst maximaliseren
- hoge prijs: investering sneller terugverdiend
- innovators,….
- soms: niet mogelijk om in massa te produceren

- Nadeel :
- hoge winstmarges trekken concurrentie aan
- consumenten doorzien de strategie

Penetratiestrategie

- Onmiddellijk lage prijs

- Bedoeling: meteen zoveel mogelijk verkopen en op die manier de winst maximaliseren

- Redenering: schaalvoordelen, leereffecten,…

- Probleem: hoe laag moet de prijs zijn ?
vb : Senseo

Ontwikkelen via streefkosten

 Vorige methodes: gaan er van uit dat het een nieuw product is

- Deze methode :
Vraag 1 : wat is de consument bereid om te betalen?
Vraag 2 : wat mag het maximaal kosten om het product te maken

Vraag 3 : is deze kost realistisch????

- Voornamelijk toegepast bij prijsgevoelige producten

Lees meer...

Prijszetting en klantgedrag

  • De invloed van prijsveranderingen op de vraag

Prijselasticiteit van de vraag = Verandering in de gevraagde hoeveelheid (%)

Verandering in de prijs (%)

Vaak: prijselasticiteit negatief zijn: Als de vraag afneemt als de prijs stijgt

(minder mensen zijn bereid te kopen) en omgekeerd

  • De prijsgevoeligheid van klanten

De prijselasticiteit = een maatstaf die weergeeft in welke mate klanten reageren op een prijsverandering.

- hoge prijselasticiteit reageren klanten sterk op een prijswijziging

- lage prijselasticiteit verandert het koopgedrag veel minder.

We onderscheiden zes factoren die de prijsgevoeligheid van klanten bepalen prijsgevoeligheid.

1. Unieke waarde van het product

= de perceptie van klanten, dus in welke mate klanten van mening zijn dat het product over eigenschappen beschikt die andere producten niet hebben.

De unieke waarde: de functionaliteit, kwaliteit, design

2. Bewustzijn van substituut-producten

= de mate waarin klanten bewust zijn van de aanwezigheid van substituut-producten.

Als de klant niet weet dat er vergelijkbare producten zijn = zal prijsgevoeligheid laag zijn.

3. Aandeel totale budget

= aandeel dat een aankoop uitmaakt van het budget of inkomen van de klant.

4. Gedeelde kosten

Moeten klanten het product zelf moeten betalen of dat een ander de kosten betaald

5. Prijs-kwaliteit effect

1ste keer gekocht: moeilijk te beoordelen

 De prijs = indicator van de kwaliteit

6. Mogelijkheid om in voorraad te houden

Producten bewaren om deze later te consumeren, dan zullen ze sterker reageren op prijsveranderingen.

Lees meer...

Prijszetting in de praktijk

Voor prijszetting is dus informatie over de kostprijs, klanten en concurrenten belangrijk.

- De maximumprijs: wat klanten in het uiterste geval bereid zijn te betalen voor het product.

= het verschil tussen het nut dat klanten ontlenen aan het product en de moeite die ze moeten doen om het product te kopen.

- De concurrenten: bepalen de haalbare prijs

= dit is de prijs die een bedrijf maximaal kan vragen om te zorgen dat klanten bereid zijn het product ook echt te kopen.

4 methodes voor prijszetting:

Kostprijs-plus-opslag

- Interne overwegingen (kosten) spelen de belangrijkste rol.

- De prijs = kostprijs + een bepaald percentage, (afhankelijk van de winstmarge die het bedrijf wenst)

- Voordeel :
- simpele methode
- prima als de concurrentie het ook doet
- geniet voorkeur van de financiële afdeling

- Nazeel :
- vaste kosten verdelen over meer verkopen (C&A versus boetiek)
- houdt geen rekening met wat klanten willen betalen
- houdt geen rekening met wat de concurrentie vraagt

Economische klantwaarde

- Prijszetting door het vaststellen van de waarde voor de klant van het eigen product vergeleken met die concurrentie.

- Kost van product = total cost of ownership, installatie, gebruik, onderhoudsprijs,…

- Prijszetting :
Is de kost van het bezit bij de concurrentie groter dan heeft onze onderneming een voordeel of kunnen we de prijs hoger zetten (en omgekeerd)

- Vb. wegwerpbatterijen <-> herlaadbare batterijen

- Nadeel: hoe kunnen we de kost van het bezit uitdrukken in geldeenheden

Waargenomen klantwaarde

= verschil tussen het waargenomen nut en de waargenomen kosten.

- Belangrijkste componenten van het waargenomen nut:

– het kernproduct

– het tastbare product

– het uitgebreid product

- Waargenomen kosten = som van:

– de prijs en

– de overige verkrijgingkosten

- Redenering : Klant is bereid een hogere prijs te betalen als het product meer benefits heeft (in vergelijking met de concurrentie)

- Probleem : Nut is niet concreet meetbaar

- Oplossing : Onderzoek naar waardeperceptie :
- Hoeveel ben je bereid te betalen voor product x
- Vind je dit te duur of niet

Concurrentiegeoriënteerde prijszetting

- Concurrentenspelen de belangrijkste rol.

- Altijd goedkoper willen zijn (vb. rode prijzen van Colruyt)

- Leiders & volgers:

Prijsleider voert als eerste prijsveranderingen door.

Prijsvolger volgt de prijsverandering van anderen.

– Kartelvorming en prijsafspraken

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen