Menu

Surveys (kwantitatief)

- Schriftelijk, telefonisch, online, persoonlijk

Methode

Voordelen

Nadelen

Schriftelijk

- Anonimiteit

- Specifieke mailinglist beschikbaar

- Lage kosten, weinig tijd voor voorbereiding en uitvoering

- Gemak voor correspondenten

- Responsaantallen

- Langzaam gegevens verzamelen

- Alleen gestandaardiseerde vragen

- Respons: alleen gemotiveerde respondenten – niet representatief

Telefonisch

- Interviewers kunnen vragen verduidelijken

- Snelheid, kosten

- Controle, onderzoeken van complexe antwoorden

- Hoge responsgetallen, volledigheid van de vragenlijst

- Bereik van respondenten

- Beperk gebruik van schalen, visuele materialen

Online

- Niet duur

- Respondent gemak

- Anonimiteit

- Geen controle over wie gecontacteerd wordt

- Alleen internet gebruikers

- Niet representatief

- Lage responsaantallen

Persoonlijk

- Interviewers kunnen vragen verduidelijken

- Gebruik van schalen en visuele materialen

- Geen anonimiteit

- Duur

- Vooroordeel van interviewer

- Steekproef die de hele populatie moet vertegenwoordigen

- Toezien op het soort vragen dat je stelt

- Bedoeling: veralgemenen en goede vragen stellen

Lees meer...

Focusg roepen (kwalitatief

- Groepsinterview / discussie

- Voordeel

  • Dynamische omgeving motiveert om te vertellen over attitudes, gevoelens en ervaringen
  • Dingen te weten komen die je niet loskrijgt bij een face-to-face interview omdat mensen meer open zijn

- Nadeel

  • Mogelijke dominantie van één van de groepsleden

Sterk afhankelijk van vaardigheden van gesprekleider

Lees meer...

Diepte-interviews (kwalitatief)

- Persoonlijk interview

- Antwoord wordt niet gegeneraliseerd

- Doel: verkennen van attitudes

- Voordeel: veel details  je kan doorvragen en dus diepere motivaties van de doelgroep onderscheiden

- Nadeel: gevoelig voor invloed van interviewer (vb.: vooroordelen  jonge vrouw van 20 krijgt andere antwoorden dan een man van 50 / houding van interviewer heeft veel invloed)

- Kenmerken:

  • Kleine steekproef  weinig interviews (= nadeel)
  • Open vragen (mening, waarden, motivatie, ervaringen en gevoelens)  zodat je hokjes kan maken
  • Toegesneden / reactief  ingaan op wat mensen zeggen

Non-verbaal gedrag wordt vastgesteld

Lees meer...

Kwalitatief vs kwantitatief onderzoek

- Kwalitatief onderzoek

  • Streeft naar het kennen en in diepte verkennen van fenomenen zoals redenen en houdingen. Wordt vooral gebruikt om gebieden te verkennen waar nog geen kennis van bestaat
  • Exploreren, verkennen, aanvoelen hoe het zit met een bepaald probleem
  • Voordeel
    • Levert inzicht  je begrijpt je probleem veel beter, je leert bij
  • Nadeel
    • Vragen veel tijd en financiële middelen  zeer intensief
    • Vragen gekwalificeerde onderzoekers
    • Resultaten worden beïnvloed door onderzoeker

- Kwantitatief onderzoek

  • Streeft naar het kwantificeren van variabelen zoals houdingen of gedrag en wijst het statistisch verband tussen deze aan, uitgedrukt in getallen
  • Gegevens verzamelen van wetenschappelijke aard, veralgemenen  cijfermateriaal verzamelen
  • Voordeel
    • Levert vergelijkbare resultaten op
    • Resultaten kunnen worden veralgemeen d
    • Kunnen door minder ervaren onderzoekers begeleid worden
    • Grotere acceptatie door respondenten
  • Nadeel
    • Vragen en antwoorden zijn voorbereid
    • Kunnen respondenten in een richting duwen  je denkt in hokjes
    • Staat geen diepere analyse toe

ð Vullen elkaar aan

ð Kunnen beter in combinatie met elkaar gebruikt worden dan als alternatieven

Lees meer...

Onderzoekontwerpen

- Primair onderzoek = fieldresearch

  • Specifiek onderzoek in het veld naar een bepaald probleem
  • Interviews, focusgroepen, observatie, inhoudsanalyse,…

- Secundair onderzoek = deskresearch

  • Onderzoeken van gegevens die reeds beschikbaar zijn via verschillende bronnen  bestaande onderzoeken opnieuw interpreteren
  • Bibliotheken, overheidsverslagen, archieven, internet,…
  • Data-mining = verklaring en analyse van bestaande gegevens met betrekking op een nieuw of specifiek onderzoeksprobleem
Lees meer...

Onderzoekgebieden

Monitoring van de omgeving

- Issues en trends in de publieke opinie

- Issues in de massamedia

- Sociale gebeurtenissen die een significante impact op een organisatie kunnen hebben

- Communicatieanalyse van concurrenten

PR-audit

- Beoordeelt PR-activiteiten van de organisatie

Communicatie-audit

- Alle vormen van interne en externe communicatie worden bestudeerd om hun samenhang met de algemene strategie te bepalen en hun interne consistentie

Sociale audit

- Metingen van de sociale of maatschappelijke bijdrage van de organisatie

Lees meer...

Onderzoek en evaluatie in PR

Waarvoor wordt onderzoek vooral gebruikt in PR:

- Voor de bepaling van PR-problemen

  • Vb.: een bedrijf heeft een slecht imago in de media en gaat naar een pr-adviesbureau. Het bureau zal eerst grondig onderzoek doen om de oorzaken voor het imagoprobleem te vinden. (Interne en externe omgevingsfactoren die organisatie beïnvloeden? Publieksgroepen? Wat weten ze en hoe denken ze over de belangrijke onderwerpen?...)

- Om PR-plannen en –voorstellen te beoordeling (vb.: haalbaarheid)

  • Verschillende elementen testen door verschillende maatregelen vóór implementatie van het plan
    • Beoordeling door deskundigen
    • Checklijsten met criteria
    • Boodschappen testen in focusgroep besprekingen
    • Steekproef onder het belangrijkste publiek

è Kan leiden tot veranderingen in het programma

- Tijdens programma-installatie

  • Procesresearch: doel = prestatie van het communicatieprogramma verbeteren
    • Vindt plaats terwijl het programma al wordt uitgevoerd
    • Stelt pr-medewerker in staat om campagne-elementen te wijzigen (vb.: boodschap, kanaal, strategie,…)
    • Correcties maken naar omstandigheden en kwesties die tijdens het planningsproces niet voorzien waren

- Om de impact van een programma te meten

  • Met betrekking tot doelen en doelstellingen

Lees meer...

Context van onderzoek in PR

- Doelen van onderzoek

  • Fundamenteel onderzoek = bijdragen aan de bestaande kennis op het terrein van PR  puur theoretisch: algemene zaken die belangrijk zijn voor het vak
  • Toegepast onderzoek = vragen beantwoorden die uit de praktijk komen of in opdracht van een klant  problemen in de praktijk onderzoeken
  • Informeelonderzoek  je hebt iets gehoord en wilt weten of het waar is (= niet wetenschappelijk)
    • Subjectief
    • Intuïtief  automatisch
    • Onsystematisch
    • Enkel op basis van gevoelens
    • Niet zo relevant als je als professional wilt werken
  • Formeelonderzoek  zoveel mogelijk factoren in rekening brengen (= wetenschappelijk)
    • objectief
    • Systematisch  we volgen een bepaald verloop
    • Verschillende stappen
      • Onderzoeksprobleem bepalen
      • Onderzoekbenadering kiezen (kwalitatief of kwantitatief)
      • Onderzoekstrategie bepalen (primair of secundair)
      • Onderzoekmethode selecteren (steekproef, inhoudanalyse, focusgroep,…)
      • Onderzoeksinstrumenten kiezen
      • Analyse van de gegevens
Lees meer...

Situatietheorie van het publiek (Grunig & Hunt)

= manier om grote massa in te delen in werkbare blokken  classificeren of segmenteren

- Waarom en wanneer wordt een publiek gevormd?

- Wanneer moet er gecommuniceerd worden?

- Hoe segmenteren op basis van het gedrag en de communicatie van het publiek?

- Publiek = stakeholders die erkennen dat er een issue of probleem is dat hun bestaan beïnvloedt

Actief publiek

Mensen die zich bewust zijn van het probleem en die er actief over nadenken

Bewust publiek

Mensen (h)erkennen dat er een probleem is

Latent publiek

Mensen die met een bepaald probleem te maken krijgen als gevolg van de actie van een organisatie, maar ze herkennen het probleem niet.

Apathisch publiek

Negeert alle issues en problemen  zijn ongevoelig voor het probleem

Single-issue publiek

Actief bij een kleine reeks issues/problemen die beperkte populaire aantrekkingskracht hebben

 marginale actiegroepen

Hot-issue publiek

Actief op enkel één issue dat significante aantrekkingskracht heeft (vb.: anti-oorlog beweging)

 belangrijk issue

All-issue publiek

Actief op een brede reeks issues/problemen  alle issues

Doelgroepen en publieksgroepen

- Doelgroep

  • Doelbewust uitsnede uit de samenleving
  • Van belang voor het realiseren van de doelstelling van het bedrijf?
  • Groepen die de organisatie zoekt en benoemt (vb.: financiers, klanten, leveranciers,…)

- Wie professioneel wil communiceren met de omgeving van de organisatie, moet zicht verwerven op stakeholders

- 5 ordeningsdoelen

  • Afhankelijkheid
    • Van wie is de organisatie afhankelijk om te kunnen bestaan en wie is afhankelijk van de organisatie?
    • Linkage-model
      • Enabling  laten organisatie toe om te bestaan
      • Normative
      • Diffused  overige relaties
      • Functional  zorgen ervoor dat de organisatie daadwerkelijk functioneert
  • Invloed
    • Hoe machtig of invloedrijk zijn organisaties of personen voor de organisatie?
    • Feitelijke rol
      • Beslissers  kunnen knopen doorhakken
      • Beïnvloeders  spelen belangrijke rol in de ogen van de beslissers
      • Toeleveraars  zij die mensen of middelen ter beschikking stellen
      • Gebruikers  zij die uiteindelijk afnemen
      • Communicatieve rol
        • Meeweten  moeten geïnformeerd worden
        • Meedenken  worden geconsulteerd
        • Meewerken  zijn actief betrokken bij het uitwerken van een probleem of oplossing
        • Meebeslissen  hakken uiteindelijk de knoop door
  • Belangen
    • Welke belangen hebben andere partijen en hoe kan ik deze hanteren?
    • Krachtenveldanalyse
      • Tegengestelde belangen, gelijkgericht, gemeenschappelijk?
      • Vrienden, vijanden, tegenstanders, coalitiegenoten?

  • Bereidheid
    • Wie is bereid om zich in een richting te begeven die gekozen is door de organisatie?
    • Adopteren van innovaties

  • Mediagedrag
    • Welke media gebruiken mensen en hoe zoeken ze informatie?
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen