Menu

Transfer

  • Propagandisten dragen autoriteit, sanctie en prestige van iets waar we respect voor hebben over op iets dat ze willen dat wij accepteren
  • Bv. Gebruik van symbolen zoals vlag, kruis…om natie of kerk van iets te overtuigen
  • Werkt dus dmv associatie (positief dan wel negatief)
Lees meer...

Glittering generalities

  • Propagandisten gebruiken positieve, intense, emotioneel geladen termen die sterk verbonden zijn met centrale waarden, om eigen ideeën of programma te omschrijven: waarheid, vrijheid, eer…
  • Bv: “ter verdediging van de Islam” ,
  • Golfoorlog: Saddam Hoessein noemt gevangen buitenlanders “gasten” ipv gijzelaars
Lees meer...

Almacht van de media -paradigma

  • Periode: einde 19de Eeuw – jaren ’30 van de 20 ste eeuw

Effectenonderzoek heeft eerst plaatsgevonden.

  • Metaforen: magic bullet = media boodschap als soort kogel, hypodermic needle= onderhuidse inspuiting media heeft invloed, lont-in-kruitvat= directe reactie oproepen door media , one-step-flow= i ndirecte manier ieder van ons beinvloed
  • Uitgangspunten:
    • Weerloze massa / beinvloedbaar .
    • Directe effecten
    • Stimulus-respons/ stimuli, responsreactie bij het publiek.
    • Korte termijn / onmiddelijke reactie.
    • (vooral) persuasieve inhoud / wat voor effect heeft deze media boodschappen.
  • “Geloofsovertuiging” : in begin meewarig, verwacht negatieve aspecten, daaruit volgt wetenschappelijke intresse,
  • Startend onderzoek: psychologische invalshoek eerst vooral psychologen, daarna sociologen 2 disciplines , daarna volgde com wetenschap.

Onderzoek naar propaganda

  • Lasswell (1927)
  • Institute for propaganda analysis (1937)

n Zeven technieken

  • Zwart maken (name-calling) : labels/ waarde gebruiken die negatieve connotatie hebben. vb politicus = dictator
  • Mooi maken (glittering generalities) : positieve kenmerken hanteren ‘ verbloemen’
  • Prestige verlenen (transfer) : dmv associaties werken, vb huis en vliag, met positieve symbolen
  • Autoriteit geven (testimonial) : vaak in reclame, iemand bekend steunen, vb bekende persoon zegt zelf voor Obama te zijn.
  • De burger bereiken (plain folks) : vertrouwen winnen van de massa.
  • Samenhorigheid veinzen (band wagon) : iedereen doet het dus we moeten meedoen
  • Slim selecteren (card stacking) : verdraaien en omkeren van ideeen, negatieve delen weglaten of net niet. vb van soldaten zeggen dat ze kids hadden vermoord
Lees meer...

Het algemene kader waarbinnen de mediaorganisaties opereren: culturele/ideologische invloeden

Men vindt in soap opera’s een weerspiegeling van normen en waarden (bv. op vlak van interpersoonlijke relaties) van de Westerse maatschappij. Vb. wie de wet overtreedt, wordt gestraft

Soaps zijn ook vrij conservatief wat betreft hun afbeelding van sekserollen. Zo worden vrouwen nu nog steeds positiever afgebeeld als ze voor familie en kinderen zorgen dan als ze een carrière nastreven.

Soaps hebben een tijdsgebonden karakter: vb. de look uit een bepaalde periode is duidelijk terug te vinden.

Men kan soaps ook doelbewust gebruiken om bepaalde waarden over te brengen vb. alfabetisme, vrouwenrechten bevorderen.

Lees meer...

Afkomstig van het publiek

Doordat vrouwen vroeger vaak thuis werkten, waren zijn dus de belangrijkste doelgroep. Nu vrouwen meer en meer buitenshuis werken, is dit aan het verminderen. Kijkcijfers zijn een directe indicatie voor het succes van een soap bij het publiek. Ze geven niet alleen informatie over hoeveel, maar ook over welke soort mensen er gekeken hebben. Het publiek kan ook feedback geven d.m.v. bv. brieven.

Lees meer...

Politieke en sociale druk

Soaps die uitgezonden worden tijdens “familie”-uren mogen geen seks of geweld bevatten. Dit op aanvraag van drukkingsgroepen die bestaan uit sociale wetenschappers, leerkrachten, ouders, … . Soap opera’s worden gerekend tot ontspanningsprogramma’s en die moet men bij wet aanbieden. In soaps is er ook minder sprake van verbaal geweld. En als er geweld aanwezig is, speelt dit zich meestal af tussen familieleden, en niet door vreemden.

Lees meer...

Economische druk

Soap opera’s zijn een belangrijk middel voor adverteerders om de kijkers op een regelmatige en voorspelbare basis te bereiken. Eens een serie gevestigd is, blijft het publiek bijzonder loyaal.

Een belangrijke functie van soap opera’s is om het er voor te zorgen dat de soap aanslaagt, men moet dus de onzekerheid reduceren. Dit kan men doen door mensen in te huren die zich reeds bewezen hebben in vorige soaps bijvoorbeeld. Op lange termijn is dit contraproductief want dan is er niet genoeg innovatie maar op korte termijn is dit zeer efficiënt.

Adverteerders willen ook een rechtstreekse invloed op de inhoud van televisiefictie hebben. Zij willen thema’s en personages die hun doelgroep aanspreken en bevorderlijk zijn voor de verkoop van hun producten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen