Menu

De aanzet van de Saussure, Cours de linguistique générale

Semiotiek of semiologie = de wetenschap van de tekens

tekens binnen een maatschappij, onderdeel van de sociale psychologie

 de semiologie moet laten zien wat tekens tot tekens maakt en welke wetmatigheden eraan ten grondslag liggen (wetmatigheden die door semiologie aan het licht worden gebracht, zullen ook van toepassing zijn op de linguïstiek)

(linguïstiek is onderdeel van algemene wetenschap van semiologie)

Lees meer...

Ideaaltypes

- ideaaltype = een zo helder en zo scherp mogelijke formulering van de zinssamenhang van een handeling.

- hypothetisch model dat duidelijk maakt hoe een specifiek soort menselijk handelen zou verlopen indien het volkomen consequent op een welbepaald doel gericht was of indien het volkomen consequent op een bepaalde waarde gericht was

-> in werkelijkheid: het verloopt slecht in zeldzame gevallen en bij benadering zo

ð het ideaaltype heeft geen empirische maar verklarende waarde

- Verstehend verklaren = het begrijpen van de zin, de logica die handelenden volgen

-> rationalistische methode

MAAR: sommige handelingen zijn irrationeel, deze kunnen misschien op een andere manier worden verklaard bv. Niezen, affectie

ð onderscheid tussen causaal (oorzaak-gevolg, uitwendig)verband en “erklärend verstehen” (betekenisverband leggen)

ð ideaaltypische verklaringen zijn vaak empirisch niet correct

ð hoe rationeler mensen handelen, hoe meer de verstehende methode ook causaal verklarende waarde krijgt (rationaliseringsproces->steeds meer handelen verklaren)

Ideaaltype legt de zin, de logica v/e handeling bloot

Bv. de geest van het kapitalisme

Beperkingen

1 sommige onderzoekers laten de ideaaltypes al snel doorgaan voor werkelijkheid i.p.v. eigen constructies bv; moderniteit

2 opvatten van ideaaltypes als ethische idealen, als waardemaatstaf om empirische verschijnselen te beoordelen

 een ideaaltype is echter slecht ideaal in de zin van “logisch volkomen”

(Webers eis: sociologische wetenschapper is vrij van waardering)

Lees meer...

Formele en substantiële rationaliteit

Formeel rationeel handelen: handelen dat berekenbaar, voorspelbaar in zijn afloop is omdat - handelende procedures gevolgd worden

- met een vooropgezet doel de middelen efficiënt gebruikt worden doelen = als gegeven voorgesteld

Materieel (of substantieel) rationeel handelen: handelen is intrinsiek waardevol of de waarde,

de zin, van de handelingsdoeleinden wordt voortdurend voor ogen gehouden.

Doelen = afgewogen

Westen: dominantie van doel-middel of procedurele rationaliteit bv. bureaucratie

Gerationaliseerde maatschappij: samengaan van onverbiddelijke handelslogica en een gevoel

van zinloosheid

Lees meer...

Rationeel “verstehen”

Dilthey: handeling begrijpen?  soortgelijke produceren, nabeleven

MAAR: een wetenschap gebaseerd op wat een ander voelt is geen wetenschap

 Weber : De zin van een handeling kan ook intellectueel zonder meer duidelijk zijn (logica en mathematische evidenties), zonder dat men per sé de gevoelens of de geestestoestand van de handelende (her)beleeft.

Doelrationeel handelen = handelen gericht op weloverwogen eigen doeleinden waarbij de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk ingezet worden

Waarderationeel handelen = handelen vanuit geloof in de intrinsieke waarde van dit handelen; eenmaal men de waarde kent, kan gemakkelijk de handelingsonsequenties afgeleid en begrepen worden

  • “rationeel” verstehen: we kunnen de handelingen direct verstaan (we begrijpen wat iemand doet)
  • ook “erklärend” verstehen, we kunnen het verloop van de handeling voorspellen, we kunnen de handeling plaatsen in een zinvolle, rationele samenhang (we begrijpen waarom iemand iets doet)
  • Erklärend (waarom?) verstehen gaat verder dan direct (wat?) verstaan.
  • Bv. Fietser (gezondheid en naar plaats geraken)

Lees meer...

Heinrich Rickert: waardebetrokken cultuuranalyse

Cultuuruitingen behoren tot de sfeer van de niet-zintuiglijke waarneming.

Onderscheid tussen natuurwetenschappen en cultuurwetenschappen is epistemologisch

(verschil in de manier van kennen) i.p.v. ontologisch (verschil in manier van zijn).

Beide wetenschappen hebben andere kijk op de werkelijkheid.

- Natuurwetenschap gaat op zoek naar een algemene, voor eeuwig, geldende wetmatigheden; zoeken naar het eenmalige, onherhaalbare.

- Natuurwetenschappen generaliseren, cultuurwetenschappen individualiseren.

kritiek Zijderveld

In feite verzamelen ook cultuurwetenschappen gegeneraliseerde kennis, maar van een andere aard

 Het zijn geen ahistorische wetmatigheden maar tijd- en plaatsgebonden typeringen. bv. “punk” brengt men in verband met een heleboel andere cultuuruitingen, plaatst men in een ruimer kader en krijgt op die manier betekenis

Cultuurwetenschapper poogt complexe betekenisvolle verbanden te leggen.

Hoe kan de onderzoeker vermijden dat de verbanden die hij legt niet lukraak zijn?

-Rickert: Waardentheorie: menselijk handelen wordt gestructureerd door basiswaarden

-telkens nagaan welke basiswaarden binnen het onderzochte domein aan het werk zijn

= waardebetrokken analyse: een analyse die de in de werkelijkheid werkzame waarden aan het licht brengt, de onderzoeker laat zien hoe waarden de realiteit omvormen doordat ze “in werkelijkheid worden omgezet”

Lees meer...

Dilthey en de hermeneutiek

- De cultuur is een geestelijke wereld (culturele elementen hebben wel een materiële vorm, maar enkel omdat zij betekenis hebben behoren ze tot de wereld v/d cultuur)

- De wereld van de cultuur is dus enkel toegankelijk voor de geest

=> de cultuurwetenschapper moet zich oefenen in het verstaan i.p.v. het waarnemen

- Voorgeschiedenis

- hoe geschreven teksten correct interpreteren?  filosofische aangelegenheid

de antieken (filosofisch) -> grammaticale regels, stijl van de auteur,…: betekenis van elementen is afhankelijk van de context

- Schleiermacher: filosofische verheldering moet worden aangevuld met een psychologie  verplaatsen in de geest van de auteur, het werk als het ware opnieuw voortbrengen (lezer en auteur hebben de “algemene menselijke natuur” gemeen)

Wat de geest zelf heeft voortgebracht, kan de geest het best verstaan.

- Deze idee werd overgenomen door Dilthey en uitgebreid

=>ook alle andere culturele scheppingen zijn “duurzaam gefixeerde levensuitingen”

- Een goed begrip is maar mogelijk als de kijker doordringt tot het “innerlijke leven” dat eraan ten grondslag ligt

=> culturele uiting verstaan = in de geest mee opnieuw in het leven roepen

 Voorwaarde voor het verstaan van culturele uitingen = het feit dat auteur en vertolker in dezelfde geestelijke wereld leven, binnen een zelfde betekenishorizon. Verstaan is altijd gebaseerd op mee (be) leven, zich inleven.

We zijn gevoelig voor wat een ander doet; maakt mens tot mens.

Bv. Inleven in een film op verschillende niveaus

- met personage (naïef)

- met regisseur of tekstschrijver

MAAR: Er zijn grenzen aan het (wederzijds) begrip, voor zover men buiten elkaars culturele horizon leeft en we hebben niet de capaciteit om alles nog eens over te doen want we zitten allemaal in een bepaald cultureel kader (Gadamer).

Lees meer...

De hermeneutische en verstehende benadering (subjectivistische)

Zijderveld, Sociologie als cultuurwetenschap

Gemeten aan de natuurwetenschappelijke eisen en vereisten blijft de cultuursociologie in dit

opzicht speculatief en wetenschappelijk onbetrouwbaar.

- er is geen afgebakende methode MAAR er is ook geen alternatief

- er is geen exacte methode MAAR er is nood aan een manier om andere culturen te begrijpen

Hij geeft een filosofische rechtvaardiging van het feit dat er niet zoiets bestaat als de

cultuursociologische methode, en ook niet kan bestaan.

-wie cultuur bestudeert, begrijpt niets van het aan de gang zijnde culturele proces als hij niet tracht om dit vormgevingsproces te vatten als een samenhangend, zinvol geheel

-hij spoort de betekenissamenhangen op van de onderzochte culturele elementen (wat men onderzoekt wordt als zinvol gedrag begrepen)

-doel onderzoeker = substantieel, rationeel begrip van onderzochte werkelijkheid (“zin” vatten)

Lees meer...

Het wetenschappelijke cultuurbegrip van de culturele antropologie

18de &19de eeuw: cultuurgeschiedenissen  vooruitgang van de mensheid (Montesqueue en Voltaire)

- Gustav Klemm, Allgemeine Kulturwissenschaft

Doel = ontwikkelen van een wetenschap van de cultuur (studie van menselijke verworvenheden)

~> beschrijven van de ‘opgang’ van de mensheid MAAR:

Cultuur is het resultaat van de wisselwerking tussen de mens en de natuur en van de wisselwerking tussen de mensen onderling (verruiming van het cultuurbegrip)

 alle levensgebieden vallen eronder (ook de volksgebruiken)

- Goudsblom

Het begrip wordt ontdaan van zijn oorspronkelijke, sterk waarderende connotatie.

~> cultuur = feitelijk, empirisch bestudeerbaar gegeven

Cultuur = alles wat de mensen in confrontatie met de natuur en in interactie met elkaar tot stand brengen

 deze opvatting ligt aan de basis van de culturele antropologie

bv. Tylor, Primitive Culture

De menselijke natuur is betrokken in een ononderbroken evolutieproces: Wildheid burgerlijke samenleving

MAAR: alles in de cultuur speelt een rol van betekenis en niets van de menselijke verworvenheden wordt ooit helemaal achterhaald

Survivals = elementen die in een rol in de vooruitgang blijven spelen, blijven bestaan

CULTUUR = Het complex geheel waaronder zowel kennis, geloof, kunst, recht, gewoonten

als gelijk welke andere vaardigheid of gewoonte valt, die de mens als lid van een maatschappij heeft verworven.

Conclusie

Humanistische opvatting over vorming  neutrale notie van cultuur

Het wetenschappelijke cultuurbegrip heeft zich van de idealistische, normatieve connotaties

van cultuur bevrijd.

TOCH kan het er niet los van worden gezien WANT de cultuur veronderstelt de overwinning op de natuur; het culturele is als dimensie van het menselijke handelen altijd aanwezig. Toch houdt de cultuur altijd en onvermijdelijk een breuk in met de natuur, en dus transcendentie.

De logos vangt aan met de breuk met de mythos en de cultuur vangt aan met de breuk met de

Natuur.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen