Herrnstein & Murray
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
aanzienlijke bijdrage van erfelijkheid, maar precieze rol van genen en omgeving blijft onduidelijk.
aanzienlijke bijdrage van erfelijkheid, maar precieze rol van genen en omgeving blijft onduidelijk.
vooral erfelijkheid
Sommige setoren van de populatie zijn bevoordeeld boven anderen. De verschillen tussen groepen zijn aanzienlijk:
> Afro-Amerikaanse kinderen vs. blanke kinderen: 15 IQ punten
> Lage SES vs. hoge SES: 9 IQ punten
Deze theorie omschrijft intelligentie in termen van verschillende ‘sets’ van bewerkingen die individuen toelaten om deel te nemen aan allerlei activiteiten die binnen een cultuur gewaardeerd worden
Eenvoudiger gezegd: er is niet één, maar er bestaan 8 vormen van intelligentie
Elke vorm heeft:
- Een unieke biologische basis
- Een eigen ontwikkelingsverloop
- Een eigen “eindtoestand” (= eigen type van expert)
Gardner benadrukt ook dat een lang proces van opleiding vereist is om elke onervaren potentieel om te vormen tot een volwassene sociale rol.
Culturele waarden en leermogelijkheden hebben een invloed op de omvang waarin de intellectuele sterktes gerealiseerd worden en de manier waarop ze worden uitgedrukt
Intelligentie | Verwerkingsoperaties | Eindtoestand uitoefeningmogelijkheden |
Taalkundig | Gevoelig voor geluiden, ritme en betekenis van woorden en de functies van de taal | Dichter, journalist |
Logisch – wiskundig | Gevoelig aan, en de capaciteit om logische of numerieke patronen te ontdekken; mogelijkheid om lange kettingen van logisch redeneren te behandelen. | Wiskundige |
Muzikaal | Mogelijkheid om de toonhoogte, ritme en esthetische kwaliteit van de vormen van muzikale expressies te produceren en de appreciëren | Instrumentalist, componist |
Ruimtelijk | Mogelijkheid om visuele – ruimtelijke wereld accuraat te zien, de mogelijkheid om transformaties te vormen met deze percepties en om deze aspecten van visuele ervaring te hercreëren in de aanwezigheid van relevante stimuli | Beeldhouwer, zeevaarder (navigator) |
Lichaam – beweging | Mogelijkheid om het lichaam vaardig te gebruiken voor expressie als voor doelen | Danser, atleet |
Natuur | Mogelijkheid om alle soorten dieren, mineralen en planten te herkennen en classificeren | Bioloog |
Interpersoonlijk | Mogelijkheid om de gemoedstoestanden, temperamenten, motivaties en intenties van anderen te detecteren en gepast daarop te reageren | Therapeut, verkoper |
Intrapersoonlijk | Mogelijkheid om complexe innerlijke gevoelens te discrimineren en hen te gebruiken om ons eigen gedrag te leiden; kennis van iemand zijn eigen sterktes, zwaktes, verlangens en intelligenties. | Persoon met gedetailleerd, accurate zelfkennis |
Kritiek: Geen stevige basis in onderzoek (bv. 8 types van intelligentie overlappen vaak)
Pluspunt: Het is een goede basis voor werk met hoogbegaafden
> Staat nooit los van de cultuur
> Is complex
Volgens Sternberg kunnen mentale tests gemakkelijk de intellectuele sterkten van sommige kinderen onderschatten of overkijken, zeker bij etnische minderheden!
Intelligente mensen passen hun denken aan om overeen te komen met hun verlangens en de eisen van hun alledaagse leven. Wanneer ze zich niet kunnen aanpassen aan een situatie, proberen ze deze te vormen of te veranderen zodat het tegemoet komt aan hun noden. Als ze deze niet kunnen vormen, dan selecteren ze nieuwe contexten die beter overeen komen met hun vaardigheden, waarden of doelen.
Nieuwe problemen kunnen oplossen
Automatisering van de vaardigheden om plaats te maken in het werkgeheugen voor complex denken
Ze gaan snel over tot prestaties van een hoog niveau. Maar enkele individuen munten uit in het ontwikkelen van nieuwe oplossingen
Bestaat uit de informatieverwerkingscomponenten die ten grondslag liggen van alle intelligente handelingen :
- Toepassen van strategieën
- Verwerven van taakrelevante kennis (informatie)
- Verwerken van metacognitieve kennis (metacognitie)
- Zelfregulering
Triarchische theorie van intelligentie: omvat 3 soorten intelligentie(analytische, creatieve en praktische) die elkaar in evenwicht moeten houden. Door dat evenwicht bereik je succes in het leven volgens iemand zijn persoonlijke doelen en de vereisten van iemand zijn culturele samenleving. Die 3 soorten intelligentie hebben te maken hebben met:
- Vaardigheden i.v.m. informatieverwerking
- De vaardigheid om nieuwe taken op te lossen
- Toepassingen op alledaagse situaties
-Van 2 jaar tot volwassenen
-Buiten algemene intelligentie meet het nog 5 intellectuele factoren:
Elke factor bevat een verbale en non-verbale ‘mode of testing’
-De non-verbale subtests zijn vooral handig voor mensen die niet zo goed Engels kunnen, hoorproblemen of met communicatieproblemen
-De kennis en kwantitatief redeneren factoren benadrukken de cultureel geladen, feiten georiënteerde informatie, zoals woordenschat en rekenkundige problemen
-De basisinformatieverwerking , visueel – ruimtelijke verwerking en werkgeheugen factoren worden veronderstelt minder cultureel vooringenomen te zijn omdat ze minder specifieke informatie vereisen
Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC)
Algemene intelligentie : globale score (IQ) die het redeneervermogen vat.
Intelligentie is een verzameling van veel capaciteiten die niet allemaal voorkomen in de huidige intelligentietesten.
Onderzoekers gebruiken een ingewikkelde statistische techniek, factor analyse genaamd:
- Dient om de verschillende capaciteiten die intelligentietests meten te identificeren.
- Het identificeert welke sets van testitems samen een cluster vormen. Dat betekent dan dat degene die de test afleggen hoog scoren op 1 item in die cluster, ook hoog scoren op de andere items in die cluster.
- Zo’n aparte clusters noemt men factors.
Klassieke benadering van intelligentietests :
Omdat IQ schoolprestaties voorspelt, komt het vaak voor in educationele beslissingen.
Grote vooruitgang bij kinderen op de basisschool.
Hoe men rekenen moet aanleren, is analoog aan de discussie over leren lezen:
- “Drill” (vaak inoefenen)
- “Getalgevoelig” (inzicht)
Idem voor meer complexe vaardigheden
bv. “lenen” bij aftrekken en werken met breuken.
Kinderen die zwak presteren bij het aanleren van de basis van rekenen hebben niet geëxperimenteerd met strategieën om te zien welke het meest effectief zijn.
-> Dit toont aan dat studenten aanmoedigen om strategieën toe te passen en er zeker van zijn dat ze begrijpen
waarom die strategieën werken essentieel is voor een degelijke beheersing van de basis van rekenen
Het is dus heel belangrijk dat kinderen:
- De kans krijgen om te experimenteren met probleemoplossen
- De reden achter die strategieën begrijpen
- De oplossingstechnieken kunnen evalueren !
Aziatische kinderen krijgen meer ondersteuning :
> In taal
> Op school