Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

A Seventeenth-Century Nativist Countervoice (p 63)

Gottfried Wilhelm von Leibniz had grote eerbied voor Locke’s Essay maar was het oneens met het ongeschreven blad metafoor. In zijn New Essays on Understanding beweerde hij dat ¼ van de geest is aangeboren en niet voortkomt uit ervaringen.

In The Monodology beschreef Leibniz een systeem van monads, een oneindig aantal elementen waaruit alle dingen en activiteiten uit zijn opgebouwd. Monads zijn onverwoestbaar, onaanpasbaar en onmaakbaar. Zowel de echte als mentale wereld bestaan uit deze monads. Mentale monads kennen een activiteitsniveau die van bewust tot onbewust loopt. Ergens tussen deze bewust & onbewust schaal is een drempel van bewustzijn. Monads interacteren niet, ze lopen echter gelijk (paralel) en lijken daarom te interacteren.

Lees meer...

Post-renaissance Philosophy: Empericism, Associationism, and Nativism (p 52)

Empericisten onderstrepen de ervaringen die inwerken op de passieve geest. Associationisten onderstrepen de rol van de actieve geest bij het vormen van associaties. Nativisme onderstreept dat niet alle kennis puur uit ervaringen opkomt maar beïnvloedt word door onze natuurlijke opbouw.

Thomas Hobbes zei dat een groep zijn integriteit alleen kan behouden door een sterke gecentraliseerde autoriteit. Mensen zijn van nature agressief.

John Locke was de eerste belangrijke Britse empericist. In Two Treatises on Government beschreef hij dat de overheid gebaseerd is op een sociaal contract tussen ‘leiders’ en onderdanen. Als de overheid dit sociale contract overtreedt mogen de onderdanen de overheid afzetten.

Locke ging uit van de goedheid van de mens, een leeg vel bij geboorte en deze wordt gevuld door ervaringen. Alleen vrees voor pijn en verlies aan plezier zijn bij geboorte aanwezig. Kinderen hebben een hekel aan school omdat zij hier geslagen worden. De behandeling van angsten in kinderen komt erg overeen met die van de behaviorist John Watson.

Zijn Essay Concerning Human Understanding is het beginpunt van het Britse Empericisme. Hierin wordt getracht het bewustzijn op te delen in zijn elementen. Voor Locke bestaat het bewustzijn uit ideeën die voortkomen uit ervaring. Hij verwees Descartes’s innate ideas. Ervaringen bestaan uit sensaties (met objecten) en reflecties (ofwel interne acties van de geest). Ervaringen zijn niet altijd betrouwbaar: neem drie kommen met water, één is heet, één is koud en één is op kamertemperatuur. Doe één hand in het koude water en de ander in het warme. Na 30 seconden doe ze in het neutrale water. Voor de ene hand voelt dit als warm aan, voor de ander als koud.

Er zijn simpele en complexe ideeën. Complexe ideeën ontstaan uit simpele ideeën op de volgende manieren:

  1. Combinatie van simpele ideeën
  2. Relatie leggen tussen simpele ideeën.
  3. Abstractie: van simpel idee alle bijhorende ideeën weghalen.

Locke was het met Molyneux eens die zei dat een blind iemand die opeens kan zien niet direct vormen kan benoemen – hij moet de objecten eerst voelen.

George Berkeley was de opvolger van Locke en nog radicaler. Alle kennis komt uit ervaring maar zei eveneens dat het bestaan van de wereld afhing van perceptie. Materie bestaat alleen omdat het waargenomen wordt, en niet anders. Dit idee werd als absurd verklaard. Johnsen bracht er bijvoorbeeld tegenin dat een vuur, ondanks dat je een tijd weg bent geweest, wel brandstof heeft verbruikt.

Perceptie gebruiken wij om bijvoorbeeld de afstand tussen objecten mee te schatten, we gebruiken signalen.

Lees meer...

Renaissance Philosophy (p 46)

René Descartes bracht in zijn Geometry een analytische geometrie (o.a. x-y-z assenstelsel). Descartes leefde in NL en hield maar een klein aantal vrienden aan. Toen de Zweedse koningin Christina hem naar Stockholm haalde om les te geven stierf hij korte tijd later.

Naast zijn wiskunde was Descartes ook één van de grondleggers van de moderne westerse filosofie. In zijn crisis waar hij het bestaan van alles betwijfeld (incl. god) bedacht hij Cogito ergo sum (ik denk, dus ik ben). Verder was de mens een duale machine: het lichaam draait op mechanische acties, het is een geavanceerde machine, de geest daarentegen is vrij, heeft geen substantie.

De mens (machine) wordt aangestuurd via dunne buisjes met daarin ‘animal spirits’. Deze animal spirits worden opgewarmd en rondgepompt door het hart en brengen zo beweging voort in de vorm van een ‘reflex arc’. De hersenen openen en sluiten de buisjes en zorgt dus voor de aansturing. Descartes wees de pijnappelklier aan als het centrum van deze interactie. Het verschil tussen mens en machine is dat de mens oneindig veel ingewikkelder in elkaar zit.

Descartes dacht dat de mens ‘innate ideas’ (natuurlijk) en ‘derived ideas’ (uit ervaring) bevat. De animal spirits leggen ‘paden’ aan in de hersenen die deze ‘derived ideas’ veroorzaken. Dit is de voorloper van het nature-nurture debat.

Descartes laatste karakteristiek zijn passies: wonder, love, hate, desire, joy and saddness. Alle andere emoties zijn afgeleiden hiervan.

Descartes was de eerste die een oog ontleedde.

Julien de La Mettrie zei dat mensen alleen verschillen van dieren in de complexiteit van de machine, niet omdat we een geest hebben zoals Descartes beweerde. De mens is niet volledig rationeel en dieren beschikken ook over ratio. Hij theoretiseerde dat apen symbolen-taal kunnen leren, aanvankelijk werd dit verwezen maar recent is dit bewezen in chimpansees

Lees meer...

Renaissance Science (p 36)

Nicolaus Copernicus publiceerde zijn heliocentrische idee (zon als centrum). Dit, in de tijdsgeest, was een zeer controversieel standpunt.

Galileo Galilei ontdekte m.b.v. de telescoop vier manen rond jupiter, details op de maan, de ‘melk’ van venus (hij dacht aan duizenden mini-sterren) en de twee ringen rond saturnus. Hij was aanhanger van Copernicus wat ervoor zorgde dat hij een verklaring van niet-publicatie van de katholieke kerk moest tekenen.

Verder ontwikkelde Galilei de wet van de vrije val, hij liet ballen rollen van een helling en meette de versnelling.

Isaac Newton refracteerde wit licht in het kleurenspectrum en wist deze weer terug te refracteren in wit licht. Later probeerden empericisten te doen wat Newton deed met licht: bewustzijn opbreken in zijn elementen.

In Principia beschreef hij de zwaartekracht en de gevolgen hiervan: het universum met zijn hemellichamen die om elkaar tollen. Hij schreef de pracht van dit alles toe aan God.

Aan het eind van zijn leven probeerde hij metaal in goud te veranderen; het kwik zou zijn rare gedrag aan het eind van zijn leven hebben veroorzaakt

Halley voorspelde dat een komeet (die van Halley) in 1758 op kerstavond weer langs zou komen. Toen hij gelijk bleek te hebben werd dit als een bewijs van de kracht van de menselijke geest beschouwd.

William Harvey wist te berekenen dat het hart als een pomp werkt en niet bloed aanmaakt. De Anatomical Treatise on the Heart and Blood in Animals is één van de grootste werken uit de Renaissance. Een biologisch systeem kan bestudeerd worden.

Lees meer...

The Importance of the Ancients (p 30)

Nog steeds worstelen psychologen en filosofen met de vragen die de Grieken al stelden. Ten dele omdat we nog geen universele antwoorden hebben gevonden maar vooral dat we hetzelfde idee van de wereld hebben, dezelfde ethiek en wetenschappelijke aanpak.

Lees meer...

Advances in Philosophy (p 23)

Belangrijkste filosofen SPA: Socrates, Plato (leerling van Soc.) en Aristoteles (leerling van Plato). Zij brachten epistemologie voort, de filosofie die onderzoekt naar de oorsprong, natuur, methoden en limieten van menselijke kennis.

Socrates zocht overal kennis, in het dagelijks leven, ondervroeg mensen. Hij vroeg; wat is de waarheid? Hij betwijfelde elke aanname, elke zekerheid. Een rationalistische aanpak.

De waarheid zit verborgen in de geest, een leraar moet deze waarheid blootleggen. Hij helpt alleen.

Uiteindelijk werden de mensen Socrates beu omdat hij de waarheden continu aanviel en werd ter dood veroordeeld.

Plato zag een verschil tussen wat wij waarnemen en wat hij noemde ‘Forms’ (= de eeuwige structuren die de wereld indelen). Sensaties zijn onstabiel, de Forms zijn ‘echt’ en eeuwig. Zijn voorbeeld: in een grot is iemand vastgebonden en die ziet de objecten die buiten bewegen alleen door de silhouetten van vlammen uit het vuur. De silhouetten zijn de sensaties en de objecten zijn Forms.

Plato accepteerde individuele verschillen en in The Republic beschreef hij een utopische samenleving met een oligarchisch systeem (degenen met het grootste vermogen tot redenering). Een nativistische houding. Deze verschillen meette hij door individuele verschillen tussen lichaamsdelen (hoofd = redenering, moed = borstkas, e.d.).

Aristotle in De memoria et reminiscentia zei hij dat geheugen voortkomt uit drie associatieve processen. Objecten, gebeurtenissen en mensen worden met elkaar geassocieerd op basis van gelijkheid, contrast en continuïteit. De sterkte van de associatie hangt af van de frequentie en eenvoud.

Hij was een empiricus, kennis word opgedaan door ervaringen. Aristoteles kwam met de metafoor van de geest als een leeg vel papier bij geboorte.

Verder bekend van de Theory of Causes:

  1. Material cause: beschrijving waar het van gemaak tis
  2. Formal cause: beschrijving van de essentie of vorm
  3. Efficient cause: beschrijving hoe de essentie of vorm ontstaan is
  4. Final cause: het beschrevene toekennen aan de maker

Aristoteles zag het leven als een ladder van creatie met verschillende gradaties: nutritive (plants), sensitive (animals) en rational (humans). Deze stelling is belangrijk geweest in o.a. Darwin’s Evolutie theorie.

Verder zei hij dat het hart het belangrijkste is van de mens. Dit komt voort uit het feit dat de Egyptenaren de geest plaatste in de romp en niet in het hoofd. Ook is het hart één van de eerste dingen die beweegt en een klap tegen het hoofd kun je van herstellen, die van het hart niet. De hersenen zijn er om het bloed koel te houden. Ook hij wordt een vader van de psychologie genoemd.

Na Aristoteles twee scholen voor psychologie belangrijk: Epicurians (doel van het leven is genieten van wat het leven te bieden heeft en het minimaliseren van lijden bij anderen) en de Stoic (een rationeel principe gidst het universum en iedereen moet deze ratio gebruiken om conflicten mee op te lossen). Passies en emoties moeten vermeden worden

Lees meer...

Atomism: The Mind as Matter (p 22)

Democritus bedacht dat atomen ons universum vormen. De menselijke geest was hier ook onderdeel van. De inhoud van de geest is een indeling van atomen (en dus van ervaring). Verder beschreef hij hoe atomen uitgezonden worden door objecten en dat deze stroom aan atomen afhankelijk zijn van de presentatie van het object. Pas sinds kort is deze theorie weer geaccepteerd sinds neuro wetenschappers het brein hebben onderzocht.

Zeno’s Paradoxes geven de onnauwkeurigheid van de zintuigen, vooral bij beweging. Bekendste paradox is Achilles en een schildpad die rennen. De schildpad krijgt een voorsprong op Achilles. Als Achilles de beginplaats van de schildpad bereikt is de schildpad al verder, Achilles haalt nooit de schildpad in. Beweging is volgend deze paradox onmogelijk, alleen de geest kent het begrip beweging. Moderne versie is het verlaten van de kamer; telkens leg je de helft van de afstand af naar de deur. ½ + ¼ + 1/8, etc., je bereikt nooit de deur

Lees meer...

Advances in Mathematics: The Search of Order (p 21)

Thales of Miletus speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de wiskunde als taal van de wetenschap. Hij voorspelde met wiskunde een zonsverduistering.

Pythagoras was een leerling van Thales. Hij vond o.a. dat hele breuken op een gitaar harmonisch klinken waar oneindige of lange breuken niet mooi klinken. Ook bekend van de hoek van Pythagoras.

Lees meer...

Advances in Medicine: A Biological Approach (p 15)

Het meeste van de toenmalige psy zou nu medisch benaderd worden.

Alcmaeon begon met het ontleden van lichamen. Hij behandelde ziekte vanuit een holistisch perspectief (=het idee dat de eigenschappen van een systeem niet kunnen worden verklaard door de som van alle componenten).

Hippocrates wees al het bijgeloof en rituelen af rond de medische wereld en volgde Alcmaeon’s aanpak. Alle ziekten komen door natuurlijke oorzaken en moeten met natuurlijke methoden worden behandeld.

In The Art of Healing beschreef hij melancholie, manies, depressies, fobieën, paranoïdes en hysterie. Hij dacht dat hysterie aan vrouwen was voorbehouden, het verkeerd geplaatst zijn van de baarmoeder.

In The Nature of Men beschreef hij hoe lucht, aarde, vuur en water overeenkomen met zwart en geel gal, bloed en phlegm (= een stof afgescheiden door het slijmvlies). Onbalans van één van deze stoffen zorgt voor ziekte. Hier komt o.a. aderlaten vandaan en dit bleef een veel toegepaste praktijk in de eeuwen daarna. Onbalans beïnvloed ook temperament (chagrijnig/snel boos/apathisch e.d.).

In De Morbu sacro beschreef hij epilepsie. Toentertijd was epilepsie een goddelijke interventie. Epilepsie beschouwde hij als een natuurlijke aandoening die te maken had met disharmonie van de hersenen.

Verder o.a. bekend van de Hipocrates eed en word beschouwd als een ancient father of psychology. Meeste van Hippocrates is bekend door Galen die 600 jaar later leefde.

Galen: A Link with the Past
Zijn gedachtes bleven belangrijk tot aan de 16de eeuw.

Hij was geen christen maar geloofde dat de bouw van de mens het bewijs van god was.

Het hart is de ‘verwarming’ van de mens, er brand een vuur in. Pas 1500 jaar later werd het hart gezien als pomp.

In On the Passions and Errors of the Soul beschreef Galen dat ziektes van de ziel voortkomen uit passies zoals boosheid, angst e.d. Een irrationele kracht verwijst ratio. Om hiervan te genezen is begrip van de eigen ziel en zelfkennis noodzakelijk.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen