Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

overige reclameformats in de sport

1.ze werken rond de gewone dingen in het leven : humor, erotiek, angst,..

-ze werken rond dagelijkse sportgerelateerde situaties = slice-of –life advertenties

2.soms werken ze rond het angst- of onveiligheidsgevoel van consumenten = impact is everything

-vb: verzekeraars

3.ze werken met geluiden, stemmen en muziek uit de sportwereld

Lees meer...

Associatie met sport

-associatie met sportkenmerken en belevenissen

-reclame van sportmerken, producten en van sport

-het belang van merkopbouw neemt in de sportwereld alsmaar toe

-de economische groei van een sportvereniging is van groot belang

-de herkenbaarheid van merken via reclamecampagnes

*Enkele sportkenmerken: spelers, stadion, logo, records, zweet, druk..

*Sportbelevenissen: succes, vluchten, vechten,..

Lees meer...

Celebrity endorsement in de sport

-een bekende draagt zijn naam en imago over aan het merk

-de endorser moet bekend zijn en een relevante betekenis hebben voor het merk

-de perceptie van de doelgroep van de waarden waar de topsporter voor staat

-het ambassadeurschap van een bekende sporter kan voor een merk het verschil maken

-het houdt ook risico’s in : de associatie kan ook zorgen voor merkbeschadiging : Tiger Woods

Lees meer...

Reclameformats in de sport

Reclameclutter doorbreken → sterke emoties 1.→ in de sport via vaste formats

-merken gebruiken bekende sporters als ambassadeur voor product of dienst

(celebrity endorsement)

2.Sportsfeer, competenties, belevenissen waarmee de merken zich associëren

3.Uiteenlopende reclameformats in de sport

Lees meer...

Sportreclame

-reclame is HET instrument van de marketingcommunicatie om een sterk merk op te bouwen en te onderhouden

Reclame= betaalde informatie in massamedia over merken om de cognitieve en affectieve houding van de consument gunstig te beïnvloeden tov het merk

-1richtingscommunicatie naar vele ontvangers

-segmentatie van doelgroepen

Directe media= is gericht op de toename van de omzet per klant

-adverteerder betaalt voor de boodschap en controleert hoe er wordt gecomuniceerd

-adverteerder heeft controle over media-plaatsing en selectie

-de consument wordt dagelijks massaal bestookt door reclameboodschappen

immuniteit opgebouwd → het effect van een reclamecampagne afnemen

→kunnen maar een bepaalde hoeveelheid informatie onthouden → merkbelofte:

1 kernzin/ begrip dat het merk omvat→ USP : unique selling proposition

Merkbelofte 4 criteria:

1. Corresponderen met de echte merkkwaliteiten
2. Corresponderen met de merkperceptie van de consument
3. Zich onderscheiden tov concurrentie
4. In overeenstemming zijn met actuele trends

Reclamebureau’s ontwikkelen de boodschap van het merk

-creatieve afdeling : ontwikkeling reclamecampagne

-copywriter en art director bedenken reclameconcepten

-consumenten: associëren merken met gevoelens:

-Het merk imago is belangrijk

Lees meer...

Traditie van sporthobbyisme

Management by hobby = sponsoring doordat de beslissingnemers verblind zijn door het sportspektakel

-persoonlijke betrokkenheid

-sponsoring werd gezien als een gift en niet als marketinginstrument

Lees meer...

Van ad hoc sponsoring tot geïntegreerde sportcommunicatie

Sponsoring =

-zakelijke overeenkomst tussen 2 partijen

-elke commerciële overeenkomst waarbij een sponsor cash, goederen, diensten of knowhow levert om een associatie te kunnen bewerkstelligen tussen het imago de merken en producten van de sponsor met de gesponsorde sportvorm

Public relations=

-identificeren, opzetten en behouden van wederzijdse voordelige verhoudingen tussen organisaties en relatiegroepen

Relatiegroepen= individuen waarmee de organisatie goodwill wenst op te bouwen

Reclame=

-alle betaalde niet persoonlijke communicatie

-de inhoud van reclame wordt bepaald en betaald door een duidelijke afzender

Direct-marketingcommunicatie=

-persoonlijke en directe manier om met klanten en prospects te communiceren

Sales-promotions=

-alle activiteiten waarmee marketeers op korte termijn de verkoop proberen te verhogen

Mecenaat = sponsoring uit liefdadigheids-intentie, zonder dat de mecenas een concrete tegenprestatie verwacht

Sportsponsering =

-het recht om een merknaam of bedrijfsimago te vermelden op mediadragers in een sportomgeving

-een explosief groeiend communicatie –instrument

Promotional licensing = een organisatie koopt een naam of logo in sportvorm aan

Endorsement= ambassadeurschap

Celebrity endorsement= een merk verbindt zich via sponsoring met een beroemdheid

-naast sportsponsoring hebben we ook nog : cultuursponsoring, maatschappelijke sponsoring, sociale sponsoring,..

-sponsoring is een van de best bewaarde bedrijfsgeheimen van een bedrijf

-het gaat vaak om zwart geld

10 sponsorprincipes

  1. Merkstatus en merkstrategie moeten bekend zijn ls basis voor sponsoring
  2. Bedrijven moeten in een vroeg stadium bij sponsoring betrokken worden
  3. Onderzoek zorgt voor een goede verstandhouding
  4. Denk 3dimensionaal
  5. Kies een trouwe partner
  6. Wees beide duidelijk over wat je wil
  7. Goede contractuele afspraken
  8. Wees innovatief
  9. Integreer alle marketinginspanningen
  10. Stel duidelijke succesindicatoren op

-belangrijkste sportsponsormerken zijn Nike en Adidas , daarna Coca-cola

Lees meer...

Beroepen bij de adverteerder

PRODUCT MANAGER in theorie

-beheerst de hele productieketen, positionering van het product, e doelgroep, de prijs, de packaging, promotie,..

MARKETINGDIRECTEUR in theorie

-denkt na over het beste reclamebeleid

-moet een communicatiestrategie definiëren en een document opstellen dat de belangrijkste punten samenvat

CHIEF COMMUNICATOR OFFICER in theorie

-zorgt voor een samenhangend bedrijfsimago

-waakt over de coherentie van al het gecreërde

Lees meer...

Beroepen in reclame

Doel van reclamemensen :

-onderneming een meerwaarde geven door een merk op te bouwen

-De consument verleiden

-een maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen

Verschillende fases op het bureau:

-communicatiestrategie, definitie van het concept, keuze van reclamedragers , productie reclameboodschappen , …

COPYWRITER

-bedenkt en schrijft de reclameboodchap

-verzamelt alle info hiervoor

-stelt verschillende projecten voor

-redactie van alle teksten die gebruikt worden

-kiest beeld en lay out met ART DIRECTOR

= materiële voorbereiding

ART DIRECTOR

-zoekt de visuele ideeën op basis van het gekozen medium

-leidt een team van vormgevers en externe dienstverleners : fotografen,..

CREATIVE DIRECTOR

-superviseert het werk van de art director en de copywriter

-geeft taken aan de creatieve teams

-hij ziet alles wat er buiten gaat , hij is verantwoordelijk voor wat het bureau produceert

ACCOUNT DIRECTOR in theorie

-superviseert de teams die meewerken aan de verwezenlijking van een reclamecampagne

-zorgt ervoor dat deadlines worden nageleefd

-onderhandelt met de klant: weet wat noden en behoeften zijn

-giet dit in een communicatiestrategie en briefing

-presenteert elke werkfase aan de klant

-staat in voor de uitvoering van de campagne

-staat in voor merkimago van het bureau

ACCOUNT EXECUTIVE in theorie

-tussenpersoon tussen klant en bureau

-zoekt de beste mogelijkheden om de doelgroep te bereiken e.d

-bepaalt communicatiestrategie = lastenboek

-link tussen verschillend teams die met een budget moeten werken

STRATEGIC PLANNER in theorie

-waakt over de economische en de marktevoluties

-vormt de denktank

-interface tussen de commerciële en de creatieven

-moet inzicht hebben in de merkcultuur

MEDIAPLANNER in reclamebureau

-bepaalt de beste mediastrategie om de campagne zo goed mogelijk te laten presteren

-doet een gedetailleerde analyse van de verschillende media

-houdt concurrentie in het oog

-analyseert informatie over de doelgroepen

-bepaald de campagnedoelstellingen

-overzicht van de productkenmerken

-mediastrategie

-organiseert en coördineert de lancering van een reclamecampagne

MEDIAPLANNER in mediabureau

-al het bovenstaande

-MAAR

-bepaald de mediastrategieën die beantwoorden aan de verkoop-, marketing- en communicatiedoelstellingen van de adverteerder

RESEARCH DIRECTOR in theorie

-verzamelt gegevens die een aanbeveling helpen opbouwen en staven

RADIO-TV PRODUCER in theorie

-concrete uitwerking en technische uitvoering van de reclamecampagnes

1. audiovisuele

2. print

-analyse van de bestelling van de klant

-planning opstellen

-aanbestedingen doen en leveranciers selecteren

-verschillende fases opvolgen

ART BUYER in theorie

-moet onmiddellijk inzetbaar talent vinden

-geeft het reclame-idee vorm

-zoekt geschikte medium

-bepaald de stijl

-beheerst financiële kant

-volgt artistieke activiteiten op elk vlak

TRAFFIC in theorie

-verantwoordelijk voor de interne coördinatie tussen de commerciële dienst, de creatie en de productie

Lees meer...

Psychologische producten

-zo ziet een merkartikel er in ons hoofd uit: = door cognitieve systeem

1. zintuigelijke indruk van het product

2. emoties die het product oproepen

3. feitelijke kennis van het product

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen